Cooper Consumer Health – Eroxon 21-02-2024 : Pas de remarques

Adverteerder / Annonceur: COOPER CONSUMER HEALTH

Product-Dienst / Produit-Service: Eroxon

Media / Média: TV

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De spot toont een man en een vrouw die elkaar kussen en zich beginnen uit te kleden terwijl ze naar hun slaapkamer gaan. Ze staan onmiddellijk stil wanneer ze laserstralen zien die elkaar boven hun bed kruisen, terwijl de voice-over zegt: “Erectieproblemen kunnen jouw intimiteit in de weg staan.”.
Het gepromote product verschijnt op het scherm en dan ziet men het koppel onder het dekbed kruipen. Voice-over: “Nieuw, Eroxon Stimgel, een gel die je helpt een erectie te krijgen in 10 minuten. Eroxon Stimgel, breng jouw erecties weer tot leven.”.

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Le spot montre un homme et une femme qui s’embrassent et commencent à se déshabiller en rentrant dans leur chambre. Ils s’arrêtent net en voyant des rayons lasers se croiser au-dessus de leur lit, alors que la voix off dit :
« Les problèmes d’érection peuvent nuire à votre intimité. ».
Le produit promu apparaît à l’écran puis on devine le couple sous la couette. Voix off : « Nouveau Eroxon Stimgel, un gel qui vous aide à avoir une érection en 10 minutes. Eroxon Stimgel, prenez soin de vos érections. »

Klacht(en) / Plainte(s)

La plaignante trouve que cette publicité parlant de problèmes d’érection et comment l’améliorer n’a pas sa place à des heures de grande écoute où des enfants et ados sont devant la TV.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de betrokken tv-spot waarin de voice-over zegt: “Erectieproblemen kunnen jouw intimiteit in de weg staan. Nieuw, Eroxon Stimgel, een gel die je helpt een erectie te krijgen in 10 minuten. Eroxon Stimgel, breng jouw erecties weer tot leven.”.

Zij heeft vastgesteld dat de spot een man en een vrouw toont die elkaar kussen en zich beginnen uit te kleden terwijl ze naar hun slaapkamer gaan.

Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context, is de Jury van mening dat deze reclame geen beweringen of visuele voorstellingen bevat die indruisen tegen de algemeen geldende fatsoensnormen.

Zij is eveneens van mening dat deze tv-spot niet van aard is morele schade te berokkenen aan kinderen of adolescenten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

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Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la plainte et du spot TV concerné où la voix off dit : « Les problèmes d’érection peuvent nuire à votre intimité. Nouveau Eroxon Stimgel, un gel qui vous aide à avoir une érection en 10 minutes. Eroxon Stimgel, prenez soin de vos érections. ».

Il a constaté que le spot montre un homme et une femme qui s’embrassent et commencent à se déshabiller en rentrant dans leur chambre.

Compte tenu du contexte social actuel, le Jury est d’avis que cette publicité ne contient pas de déclaration ni de représentation visuelle susceptible d’offenser la décence selon les normes couramment admises.

Il est également d’avis que ce spot TV n’est pas de nature à causer un préjudice moral à des enfants ou à des adolescents.

A défaut d’infraction aux dispositions légales et autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ces points.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

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