Bacardi-Martini – Homme Sauvage 01-04-2022: Décision de modification/arrêt

Adverteerder / Annonceur: BACARDI-MARTINI -HOMME SAUVAGE

Product-Dienst / Produit-Service: Martini Non-Alcoholic Vibrante

Media / Média: Internet (Instagram)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De post bevat een foto van een aperitieftafel met het gepromote product en een tweede foto met dezelfde tafel en twee handen die een glas vasthouden om te toosten. Daarnaast de volgende tekst: “The world runs 24/7 so working a ‘nine to five’ doesn’t get me closer to my goals. Here’s to pursuing passion and personal growth! @martinibenelux The new Martini NOLO drinks are a great pick for a refreshing Aperitivo with friends and colleagues after a long day. They are non-alcoholic, that’s means no-hangover and yes-productivity! #AlwaysMartiniTime #NonAlcoholic”.

//////////

Le post contient une photo d’une table d’apéritif avec le produit promu et une deuxième photo avec la même table et deux mains tenant un verre pour trinquer. A côté, le texte suivant :
« The world runs 24/7 so working a ‘nine to five’ doesn’t get me closer to my goals. Here’s to pursuing passion and personal growth! @martinibenelux The new Martini NOLO drinks are a great pick for a refreshing Aperitivo with friends and colleagues after a long day. They are non-alcoholic, that’s means no-hangover and yes-productivity! #AlwaysMartiniTime #NonAlcoholic ».

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager voerde aan dat er geadverteerd wordt zonder melding te maken van het feit dat het om reclame gaat.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft er nota van genomen dat de klager verwees naar een post op het Instagramaccount van de betrokken influencer en dat hij van mening is dat er geadverteerd wordt zonder melding te maken van het feit dat het om reclame gaat.

Zij heeft vastgesteld dat de post in kwestie twee foto’s bevat van een aperitieftafel met het gepromote product en onder andere de volgende vermeldingen: “@martinibenelux The new Martini NOLO drinks are a great pick for a refreshing Aperitivo with friends and colleagues after a long day. They are non-alcoholic, that’s means no-hangover and yes-productivity! AlwaysMartiniTime #NonAlcoholic”.

Ingevolge het antwoord van het betrokken bedrijf, heeft de Jury nota genomen van het soort samenwerking dat dit via een extern mediabureau aangaat voor communicaties op sociale media door influencers en van het feit dat het hier wel degelijk om commerciële communicaties gaat. Zij heeft er nota van genomen dat de adverteerder specificaties geeft omtrent zijn verwachtingen van de campagne en de algemene wijze waarop hij wenst dat zijn merk zou worden gepromoot, dat hij meteen na ontvangst van de klacht contact heeft opgenomen met dit bureau en dat de influencer de vermelding “#ad” onder de betrokken communicatie heeft toegevoegd.

De Jury heeft dit dossier onderzocht in het kader van artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat als een advertentie verschijnt in een medium dat nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze zo moet worden voorgesteld dat ze makkelijk herkenbaar is als advertentie, en in het licht van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake online influencers.

Zij is van mening dat de betrokken post onvoldoende elementen bevat opdat zijn commerciële aard gemakkelijk herkenbaar zou zijn voor de gemiddelde consument.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken commerciële communicatie niet duidelijk als zodanig herkenbaar is ten aanzien van andere communicaties aanwezig op het account van de influencer.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepaling, heeft de Jury de influencer en de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken commerciële communicatie te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de vermelding “#ad” werd toegevoegd.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a noté que le plaignant s’est référé à un post sur le compte Instagram de l’influenceur concerné et qu’il considère que la promotion est faite sans mentionner qu’il s’agit de publicité.

Il a constaté que le post en question contient deux photos d’une table d’apéritif avec le produit promu et entre autres les mentions suivantes : « @martinibenelux The new Martini NOLO drinks are a great pick for a refreshing Aperitivo with friends and colleagues after a long day. They are non-alcoholic, that’s means no-hangover and yes-productivity! AlwaysMartiniTime #NonAlcoholic ».

Suite à la réaction de l’entreprise concernée, le Jury a pris note du type de collaboration que celle-ci établit via une agence media externe pour les communications sur les réseaux sociaux par des influenceurs et du fait qu’il s’agit bien de communications commerciales. Il a noté que l’annonceur précise ses attentes de la campagne et la façon générale dont il souhaite que sa marque soit mise en valeur, qu’il a directement contacté cette agence après avoir reçu la plainte et que l’influenceur a ajouté la mention « #ad » sous la communication visée.

Le Jury a examiné ce dossier sur la base de l’article 7 du Code de la Chambre de Commerce Internationale qui stipule que la communication commerciale doit être clairement identifiable en tant que telle, quelle que soit sa forme et quel que soit le support utilisé et que, lorsqu’une publicité est diffusée dans un média comportant des informations ou du contenu rédactionnel, elle doit être présentée de telle sorte que son caractère publicitaire soit évident, et à la lumière des Recommandations du Centre de la Communication en matière d’influenceurs en ligne.

Il a considéré que le post concerné ne contient pas d’éléments suffisants pour que sa nature commerciale soit évidente pour le consommateur moyen.

Le Jury a dès lors estimé que la communication commerciale visée n’est pas clairement identifiable en tant que telle par rapport aux autres communications présentes sur le compte de l’influenceur.

Compte tenu de ce qui précède et sur la base de la disposition susmentionnée, le Jury a demandé à l’influenceur et à l’annonceur de modifier la communication commerciale concernée et à défaut, de ne plus la diffuser.

A cet égard, le Jury a noté que la mention « #ad » a été ajoutée.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

autres décisions