Adverteerder / Annonceur: FORTE PHARMA
Product-Dienst / Produit-Service: XtraSlim 700
Media / Média: Affichage
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De affiche bevat de volgende vermeldingen: naam en logo van de adverteerder, naam van het product en “Vetverbrander (1)” met daaronder de afbeelding van de verpakking van het product en daarnaast de afbeelding van het lichaam van een vrouw in ondergoed, van de borsten tot de dijen, met getekende lijnen naast de buik en de taille.
//////////
L’affiche contient les mentions suivantes : nom et logo de l’annonceur, nom du produit et « Brûleur de graisses (1) » avec en dessous l’image de l’emballage du produit et à côté l’image du corps d’une femme en sous-vêtements, des seins aux cuisses, avec des lignes dessinées à côté du ventre et de la taille.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klaagster verwijst naar de reclame die de buik van een vrouw toont met een lintmeter errond. Zij haalt aan dat mensen meer en meer gepusht worden om er perfect uit te zien. Zij vindt dat reclame zoals dit niet kan, vooral niet aan abribussen waar zeer veel jongeren voorbijgaan. Meer en meer jongeren hebben moeilijkheden met hun zelfbeeld en hun gewicht en dit soort reclame kan zeer veel schade aanrichten, zeker nu jongeren extra veel aandacht aan hun figuur besteden omdat de zomer er bijna is. Zij voegt eraan dat mensen met eetstoornissen hier een zeer harde trigger aan kunnen overhouden.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de affiche in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vooreerst vastgesteld dat de reclame, in tegenstelling tot de door de klaagster gegeven beschrijving, geen lintmeter rond de buik van de vrouw toont. De geviseerde affiche lijkt haar geen element te bevatten dat begrepen zou kunnen worden als het op een overdreven manier opleggen van of aanzetten tot het letten op de lijn.
Volgens de Jury toont de gebruikte afbeelding geen extreme magerheid en zet ze niet op een overdreven of onverantwoorde manier aan tot vermageren of het volgen van een dieet.
Zij is van mening dat de reclame geen te bereiken ideaalbeeld op de voorgrond plaatst op een manier die ongepast zou zijn voor consumenten in het algemeen of voor jongeren en personen die kampen met een eetstoornis in het bijzonder. Zij is eveneens van mening dat de reclame geen visuele voorstelling bevat die jongeren mentale, morele of fysieke schade kan toebrengen.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op deze punten.
Rekening houdend met wat voorafgaat en met het feit dat de klacht volgens haar veeleer betrekking heeft op het feit zelf van reclame te maken voor een dergelijk product via affichage, wat toegestaan is, dan over haar inhoud als dusdanig, heeft de Jury de klacht ongegrond verklaard.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a pris connaissance de l’affiche en question et de la plainte qui la concerne.
Il a tout d’abord constaté que, contrairement à la description qu’en donne la plaignante, la publicité ne montre pas de mètre ruban autour du ventre de la femme. L’affiche visée ne lui paraît pas contenir d’élément qui pourrait être perçu comme imposant ou incitant de manière exagérée à faire attention à sa silhouette.
Selon le Jury, le visuel utilisé ne présente pas de maigreur extrême et n’encourage pas de manière déplacée ou irresponsable à maigrir ou à suivre un régime.
Il est d’avis que la publicité ne met pas en avant un idéal à atteindre d’une manière qui serait inconvenante par rapport aux consommateurs en général ou aux jeunes et aux personnes atteintes de troubles de l’alimentation en particulier. Il est également d’avis que la publicité ne comporte pas de traitement visuel qui risquerait de causer aux adolescents un dommage sur le plan mental, moral ou physique.
Le Jury a dès lors estimé que la publicité en question ne témoigne pas d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale de la part de l’annonceur sur ces points.
Compte tenu de ce qui précède et du fait que la plainte porte selon lui davantage sur le fait même de faire de la publicité pour un tel produit via affichage, ce qui est autorisé, que sur son contenu en tant que tel, le Jury a déclaré la plainte non fondée.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.