Euro Shoe Group – Bristol 22-05-2017: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: EURO SHOE GROUP 

Product-Dienst / Produit-Service: Bristol schoenen en kleding

Media / Média: Radio

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

In de spot hoort men de Vlaamse komiek Philippe Geubels die zegt: “In 2017 verdienen vrouwen nog steeds 20% minder dan mannen. Ik zeg tegen Bristol: daar moeten we iets aan doen.”
VO: “Nu 20% korting op de volledige damescollectie.”
Jingle: “Er zit een beetje Bristol in iedereen.”
Philippe Geubels: “Da’s ook weer opgelost.”

Klacht(en) / Plainte(s)

De loonkloof tussen man en vrouw is in de ogen van de klaagster niet iets om mee te lachen. Het klassiek verhaal van de alleenstaande moeder die ondanks een fulltime job amper rondkomt heeft zij reeds te vaak gezien. Bovendien is de link naar kledij volgens haar ongepast; het gaat hier dan om vrouwen die moeite hebben om de huur en de energiefactuur te betalen, niet om vrouwen die toch wel eens een nieuwe outfit willen. Veel intelligente mannen zijn vandaag de dag vergeten dat seksisme in ons land nog sterk leeft – voornamelijk onder de mensen uit lagere sociale klassen. Deze reclame doet de klaagster te veel denken aan opmerkingen die ze zelf reeds kreeg. Komieken moeten met veel kunnen lachen, maar dit is volgens haar er toch over.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennis genomen van de radiospot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat in de spot de bekende Vlaamse komiek Philippe Geubels in zijn geëigende stijl zegt: “In 2017 verdienen vrouwen nog steeds 20% minder dan mannen. Ik zeg tegen Bristol: daar moeten we iets aan doen.”, waarna een actie met 20% korting op de damescollectie wordt gepromoot.

De Jury is vooreerst van mening dat deze radiospot, net zoals dit het geval was voor de eerder door haar onderzochte TV-spot, niet redelijkerwijze letterlijk opgevat kan worden door de gemiddelde consument, maar dat daarentegen zijn insteek van humoristische overdrijving onmiddellijk duidelijk blijkt.

Volgens de Jury is de boodschap die aldus in deze spot naar voor komt net veeleer dat de adverteerder de loonkloof tussen vrouwen en mannen aan de kaak wil stellen, zonder daarom echter zwaar te willen overkomen in zijn reclameboodschap.

Zij is eveneens van mening dat deze spot derhalve door de gemiddelde consument niet geïnterpreteerd zal worden als een bepaalde stelling in een realistische context uitdragend over de specifieke problematiek in verband met de loonkloof tussen vrouwen en mannen waarnaar de klaagster verwijst.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat deze spot niet van aard is om een bepaalde bevolkingsgroep te kleineren of te discrimineren en dat hij evenmin bijdraagt tot het bestendigen van stereotypes in dit verband.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze spot niet strijdig is met de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder en heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen