Adverteerder / Annonceur: DPG MEDIA
Product-Dienst / Produit-Service: Het Laatste Nieuws – Gouden Vuelta
Media / Média: TV
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De tv-spot start met een beeld waar een grootvader in de zetel de krant ‘Het Laatste Nieuws’ leest. Zijn kleinzoon wandelt naar hem toe, toont zijn smartphone en vraagt: “Opa, wat denk je van deze in ons team?”. De opa antwoordt knikkend: “Goeie keuze, manneke”, al wrijvend over de rug van zijn kleinzoon.
Vervolgens wordt een beeld getoond van een man en een hond, waarbij de man zijn smartphone toont aan de hond en zegt: “Deze?”, “Serieus?”, “Oke, dat is goed”.
Een derde beeld toont een raam van een huis waar een man wandelt en het licht uitdoet. Vervolgens zien we een man buiten in de struiken met een notitieboekje die zegt: “Ja. Op tijd in bed. Die gaat zeker in form zijn” en tegelijkertijd iets neerschrijft in zijn notitieboekje.
Het beeld wordt zwart, een avatar van een wielrenner fietst door het beeld en we krijgen een podium te zien waar er drie gouden wielershirts op worden afgebeeld. Op de achtergrond horen we de tekst: “Liefhebber of kenner? Iedereen speelt mee. Stel nu je gouden team samen op www.goudenvuelta.be en maak kans op fantastische prijzen. De gouden vuelta. Een spel van Het Laatste Nieuws”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager voert het volgende aan:
In de reclamespot staat een persoon in het struikgewas te kijken naar een “atleet”, waarbij hij zegt: “hij gaat op tijd slapen, die gaat zeker in goede doen zijn”.
Het gaat een brug te ver om te insinueren dat je in andermans tuin moet staan kijken om een pronostiek in te vullen. Het gevoel van privacy gaat hierbij volledig verloren en dat is toch iets wat de dag van vandaag belangrijk is.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
Zij heeft vastgesteld dat de geviseerde spot die dient om een spel te promoten waaraan iedereen kan deelnemen, zowel kenners als liefhebbers zonder specifieke kennis van het wielrennen, gebruik maakt van drie verschillende situaties die telkens op een speelse manier worden gebracht.
Tevens heeft zij vastgesteld dat elk van de drie situaties op een humoristische en zelfs absurde wijze worden voorgesteld.
Zij is van mening dat deze reclamespot, in zijn geheel bekeken, figuurlijk zal begrepen worden door de gemiddelde consument en deze redelijkerwijze niet zal aanzetten tot privacyschending.
Volgens haar kan de spot geenszins worden opgevat als een aansporing tot ongepast of respectloos gedrag.
In deze context is de Jury derhalve van oordeel dat de betrokken tv-spot niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.