D’Ieteren – Volkswagen 18-10-2024: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: D’IETEREN

Product-Dienst / Produit-Service: Volkswagen ID.7 Tourer

Media / Média: TV

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De reclame toont een gezin in een wagen met de vader aan het stuur, de moeder vooraan op de passagiersstoel en een meisje dat vanuit haar kinderstoel op de achterbank aanhoudend tegen de voorzetel stampt tot grote irritatie van de moeder.
Vervolgens toont de spot hetzelfde gezin in een andere wagen, het gepromote voertuig, die zoveel binnenruimte biedt dat het meisje nog probeert te stampen, maar met haar benen de voorzetel niet meer kan raken en daardoor zelf geïrriteerd is, terwijl de moeder glimlacht op de passagierszetel vooraan.

Voice-over: “De nieuwe ID.7 Tourer. De 100% elektrische break. Irritant veel ruimte. De nieuwe 100% elektrische ID.7 Tourer. Tot 688 kilometer rijbereik. Vanaf € 497 per maand.”

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster vraagt zich af of de oplossing voor pestgedrag een nieuwe auto moet zijn of dat we mogen veronderstellen dat het kind hier ook op aangesproken kan worden.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij stelt vast dat de spot reclame maakt voor een voertuig dat aan passagiers zoveel binnenruimte biedt dat het voor dochtertje niet langer mogelijk is om haar moeder te irriteren door aanhoudend vanuit haar kinderstoel op de achterbank tegen de voorzetel te stampen.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder neemt de Jury er terdege nota van dat hij deze scène gebruikt heeft als een illustratie van de ruimte die de wagen biedt aan de hand van een concrete, levensechte situatie die voor mensen met kinderen herkenbaar is.

De Jury is van mening dat de reclame beoogt een individueel moment te tonen, zonder dat hierbij de boodschap wordt gebracht dat er geen rekening moet worden gehouden met anderen of dat pestgedrag getolereerd moet worden.

De Jury is tevens van mening dat de betrokken reclame door de gemiddelde consument niet zal worden begrepen alsof wordt gesuggereerd dat de oplossing voor een opvoedingsprobleem ligt in de aankoop van een nieuwe auto.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie laakbaar gedrag niet tolereert of aanmoedigt en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen