Adverteerder / Annonceur: DELIVEROO
Product-Dienst / Produit-Service: Deliveroo
Media / Média: TV, internet (app)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De tv-spot toont animatiebeelden van een maaltijdbezorger die door een stad rijdt op een brommer.
Voice-over: “Eten maakt de buurt en bij Deliveroo kennen we alle goeie plekjes. Je vindt het allemaal gewoon hier. Momenteel gratis levering. Bestel nu op de app of op Deliveroo.be.”
Tekst op scherm:
“Deliveroo
Gratis levering*
*Aanbieding enkel geldig in een selectie van restaurants in België tot en met 28/04/2024. Aanbieding onderworpen aan minimum aankoopbedrag. Geografische beperkingen, afhankelijk van beschikbaarheid. Voorwaarden: deliveroo.be/nl-be/legal.”
De banner in de app bevat de tekst “Gratis levering bij je favoriete restaurants”, een knop “Bestel hier” en een afbeelding van een schotel sushi.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager verwees naar de reclame op tv die gratis levering belooft en naar de grote banner “Gratis levering bij je favoriete restaurants” in de app. Hij deelde mee dat hij hierop klikte en een lijst met 3 restaurants kreeg, met als titel van de pagina “Free Delivery (Belgium)”. Op de screenshots van het platform die hij meedeelde, staan onder de vermelding “Free Delivery (Belgium)” aanbiedingen van restaurants waarvan één zonder melding van een gratis levering en één met “Spend €25, get free delivery”.
De levering werd hem nochtans aangerekend en hij vindt de reclames dus misleidend.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de TV-spot waarbij de voice-over “momenteel gratis levering” aankondigt, met als tekst op het scherm “Deliveroo Gratis levering*” en daaronder “Aanbieding enkel geldig in een selectie van restaurants in België tot en met 28/04/2024. Aanbieding onderworpen aan minimum aankoopbedrag. Geografische beperkingen, afhankelijk van beschikbaarheid. Voorwaarden: deliveroo.be/nl-be/legal.”.
Zij heeft vervolgens kennisgenomen van de geviseerde banner die de tekst “Gratis levering bij je favoriete restaurants” en een knop “Bestel hier” bevat.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft zij genoteerd dat als de consument op de banner klikt om te bestellen, hij doorgestuurd wordt naar een lijst van deelnemende restaurants met een begeleidende tekst met de voorwaarden van dit aanbod via de vermelding “Spend €X, get free delivery”.
Op basis van het screenshot meegedeeld door de klager, heeft de Jury vastgesteld dat onder de titel “Free Delivery (Belgium)” aanbiedingen van restaurants staan waaronder een zonder enige vermelding van gratis levering, en een ander met de vermelding “Spend €25, get free delivery”.
Rekening houdend met de tekst van de banner en de titel van de pagina waarop men komt als men klikt, is de Jury vooreest van oordeel dat enkel restaurants die deelnemen aan de promotie met betrekking tot gratis levering mogen worden opgenomen in de lijst van betrokken restaurants onder de specifieke banner.
Dienaangaande heeft zij genoteerd dat de adverteerder heeft meegedeeld dat hij zijn interne processen heeft versterkt, zodat extra controles zouden worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle restaurants die onder de banner voor gratis bezorging worden weergegeven, effectief deelnemen aan het desbetreffende aanbod.
Wat vervolgens de beperkende voorwaarden zelf betreft die van toepassing zijn op het aanbod, is de Jury van mening dat deze voldoende duidelijk vermeld worden in de TV-spot. Zij heeft daarentegen vastgesteld dat de banner geen aanwijzing hierover bevat.
Gelet op het absolute karakter van de vermelding op de banner, is de Jury van oordeel dat de adverteerder, zonder de volledige inhoud van de voorwaarden te hoeven herhalen in de beperkte ruimte van de banner, nalaat de aandacht te vestigen op het bestaan zelf van deze beperkende voorwaarden. Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie aldus van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt, wat in strijd is met artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).
Op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken banner te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a pris connaissance de la plainte et du spot TV en néerlandais où la voix off annonce « momenteel gratis levering », avec comme texte à l’écran « Deliveroo Gratis levering* » et en dessous, « *Aanbieding enkel geldig in een selectie van restaurants in België tot en met 28/04/2024. Aanbieding onderworpen aan minimum aankoopbedrag. Geografische beperkingen, afhankelijk van beschikbaarheid. Voorwaarden: deliveroo.be/nl-be/legal. ».
Il a ensuite pris connaissance de la bannière visée qui contient le texte « Livraison gratuite dans tes restos préférés » et un bouton « Commande ici ».
Suite à la réponse de l’annonceur, il a noté que lorsque le consommateur clique sur la bannière pour commander, il est redirigé vers une liste de restaurants participants ayant un encart dédié avec les conditions de cette offre via la mention “Commandez pour X€, profitez des frais de livraison offerts”.
Sur la base de la capture d’écran communiquée par le plaignant, le Jury a constaté que sous le titre “Free Delivery (Belgium)” figurent des offres de restaurants dont une sans aucune mention de livraison gratuite, et une autre avec la mention “Spend €25, get free delivery”.
Compte tenu du texte de la bannière et du titre de la page sur laquelle on arrive en cliquant, le Jury a tout d’abord estimé que seuls les restaurants participant à la promotion relative aux frais de livraison offerts peuvent se retrouver dans la liste des restaurants concernés sous la bannière dédiée.
A cet égard, il a noté que l’annonceur a communiqué avoir renforcé ses processus internes pour que des vérifications supplémentaires soient entreprises pour s’assurer que tous les restaurants affichés sous la bannière de livraison gratuite participent effectivement à l’offre concernée.
Ensuite, concernant les conditions limitatives mêmes applicables à l’offre, le Jury est d’avis que celles-ci sont suffisamment clairement mentionnées dans le spot TV. Par contre, il a constaté que la bannière ne contient pas d’indication à cet égard.
Compte tenu du caractère absolu de la mention sur la bannière, le Jury a estimé que l’annonceur, sans devoir reprendre le contenu complet des conditions dans l’espace réduit de la bannière, omet d’attirer l’attention sur l’existence même de ces conditions limitatives. Il a dès lors estimé que la publicité en question est ainsi de nature à tromper le consommateur moyen sur ce point, ce qui est contraire aux articles 4 et 5 du Code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC).
Sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a dès lors demandé à l’annonceur de modifier la bannière en question et à défaut, de ne plus la diffuser.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.