Delhaize 17-05-2021: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: DELHAIZE

Product-Dienst / Produit-Service: Vegetarische producten “De Vegetarische Slager” / Produits végétariens « Le Boucher Végétarien »

Media / Média: Andere (verkooppunt) / Autre (point de vente)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

Op de door de klaagster doorgestuurde foto ziet men een koelmeubel dat verschillende vegetarische producten bevat, waarvan de helft van het merk “De Vegetarische Slager”, aan de rechterkant. Op de voorkant van de koelkast staat een rode banner met het woord “promo” in het wit over de hele lengte herhaald. Aan de achterkant, in het midden, een T-vormig paneel over bijna heel de lengte met twee affiches links en rechts met dezelfde vermeldingen, onder andere:
“De Vegetarische Slager
Vegetarisch product
Alle categorieën
Van 125g tot 200g”
en de vermelding  “1+1 gratis naar keuze” op een rode achtergrond.

//////////

Sur la photo transmise par la plaignante, on voit un meuble frigo qui contient différents produits végétariens, dont la moitié de la marque « De Vegetarische Slager », à droite. A l’avant du frigo, un bandeau rouge avec le mot « promo » en blanc répété sur toute la longueur. A l’arrière, au milieu, un panneau en T sur quasi toute la longueur avec 2 affiches à gauche et à droite avec les mêmes mentions, entre autres :
« De Vegetarische Slager 
Vegetarisch product 
Alle categorieën
Van 125g tot 200g »
et la mention  “1+1 gratis naar keuze” sur un arrière fond rouge.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster deelde mee dat er in haar verkooppunt een afzonderlijke promofrigo stond met vegetarische producten 1 + 1 gratis naar keuze. Nu bleek dit achteraf enkel om 1 merk van producten die in de frigo lagen te gaan en de andere veggie producten die in dezelfde promofrigo lagen waren niet in promo. Bovendien stond er “De Vegetarische Slager”. Dit blijkt nu een merk van producten te zijn en niet zoals ze dacht over het gamma van vegetarische vleesvervangende producten te gaan. Dit is echter misleidend volgens haar en doet de klanten denken dat al de veggie producten in die frigo (de affiche hing ook boven de andere producten) in promo zijn.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame voor de promotie in kwestie op basis van de door de klaagster doorgestuurde foto en van haar reactie met betrekking tot de draagwijdte van de promotionele actie.

Zij heeft vastgesteld dat de betrokken affiches op het paneel aan de achterkant van de koelkast onder andere de vermeldingen “De Vegetarische Slager – Vegetarisch product” en daarnaast “1+1 gratis naar keuze” bevatten.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij terdege nota genomen van verschillende elementen en onder andere van het feit dat de aanduiding “Vegetarisch product” in het enkelvoud bevestigt dat de promotie betrekking heeft op producten van het merk “De Vegetarische Slager” en niet een volledige productcategorie. Zij heeft er eveneens nota van genomen dat, om technische en energiebesparende redenen, niet altijd enkel de producten waarop de promotie van toepassing is in dit soort koelinstallaties liggen.

De Jury is van mening dat, zelfs als het merk “De Vegetarische Slager” misschien niet gekend is, de producten ervan wel degelijk gegroepeerd zijn in de betrokken koelkast en gemakkelijk herkenbaar zijn dankzij hun kenmerkende verpakking.

Zij is eveneens van mening dat de aanduidingen op de affiches voldoende duidelijk zijn wat betreft de draagwijdte van de betrokken promotie.

Gelet op het voorgaande, zelfs al bevat de koelkast niet enkel producten van het merk waarop de promotie van toepassing is, is de Jury van oordeel dat de reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la publicité pour la promotion en question sur la base de la photo transmise par la plaignante et de la réaction de celle-ci quant à la portée de l’action promotionnelle.

Il a constaté que les affiches concernées sur le panneau à l’arrière du meuble frigo contiennent entre autres les mentions « De Vegetarische Slager – Vegetarisch product » et à côté, « 1+1 gratis naar keuze ».

Suite à la réaction de l’annonceur, il a pris bonne note de différents éléments et entre autres du fait que l’indication « Vegetarisch product » au singulier confirme que la promotion vise les produits de la marque « De Vegetarische Slager » et non toute une catégorie de produits. Il a également noté que, pour des raisons techniques et d’économie d’énergie, il n’y a pas toujours que les produits visés par la promotion dans ce type de meubles frigorifiques.

Le Jury est d’avis que, même si la marque « De Vegetarische Slager » peut ne pas être connue, ses produits sont bien regroupés dans le meuble frigo en question et facilement identifiables grâce à leur emballage distinctif.

Il est également d’avis que les indications sur les affiches sont suffisamment claires quant à la portée de la promotion concernée.

Compte tenu de ce qui précède, même si le frigo ne contient pas uniquement des produits de la marque concernée par la promotion, le Jury a estimé que la publicité n’est pas de nature à induire le consommateur moyen en erreur.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen