Adverteerder / Annonceur: DE TELEGRAM
Product-Dienst / Produit-Service: De Telegram
Media / Média: Andere (folder)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De reclame met de slogan “Goeie reclame hoeft niet veel om het lijf te hebben” bevat een foto van een vrouw met een naakt bovenlichaam, met een bordje “Telegram” voor de borsten, en een opengeknoopte en gescheurde jeans.
Daarbij wordt de volgende tekst vermeld:
“Plaats opvallende advertenties.
Kies voor een regionaal goed gelezen blad.
Adverteer huis aan huis en online.
Dat is Telegram!”
Klacht(en) / Plainte(s)
De klaagster vindt deze reclame denigrerend omdat
– een halfnaakte vrouw gebruikt wordt om aandacht te trekken;
– met open geknoopte en gescheurde jeans, waarom is die kledij nodig als extra aantrekking ?
– de pose van de vrouw, met het plaatje voor de borst, lijkt op de pose van personen die gevangen gehouden worden en die gebruikt worden voor losgeld;
Ze voegde ook toe dat dit een gratis reclameblad is die ook door kinderen gezien kan worden.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
De Jury is van mening dat de reclame, met de afbeelding van een vrouw met een naakt bovenlichaam, met een bordje “Telegram” voor de borsten, en een opengeknoopte jeans, geen verband houdt met het gepromote product, een advertentieblad.
Volgens de Jury wordt de vrouw aldus tot een lustobject herleidt en is zij van oordeel dat de reclame de menselijke waardigheid aantast.
Zij is ook van oordeel dat de advertentie in kwestie het beeld van het vrouwelijk lichaam op een onbehoorlijke manier uitbuit en denigrerend is voor de vrouw.
Op basis van artikel 2, alinea 1 en artikel 12 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en van de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om deze reclame niet meer te verspreiden.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.