Colruyt 25-06-2024: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: COLRUYT

Product-Dienst / Produit-Service: Colruyt Group Academy

Media / Média: Affiche

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De affiche met het logo van Colruyt Group Academy bevat de afbeelding van drie jonge vrouwen (een is zwanger en twee dragen een baby), met de volgende vermeldingen:
“Stress in je gezin begrijpen en aanpakken?” en
“Leer bij, wissel ervaringen uit en krijg tips
Voor jonge en toekomstige ouders
Za 16 maart
Ontdek het programma”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster deelde mee dat de reclame vrouwonvriendelijk en stereoptiep is, en verwijst hierbij naar het feit dat op de affiche drie vrouwen te zien zijn en geen enkele man.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de affiche in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft, en met name aanvoert dat de reclame vrouwonvriendelijk is en een stereotiepe beeldvorming inhoudt.

Zij heeft vastgesteld dat de betreffende affiche die reclame maakt voor een informatiesessie rondom het thema “stress in het gezin”, onder meer de vermelding “voor jonge en toekomstige ouders” bevat en twee vrouwen met kinderen en een zwangere vrouw vertoont.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury er nota van genomen dat het aanbod in deze reclame onderdeel is van een breder thema van informatiesessies, workshops etc. (met name het thema “baby”), waarbij de adverteerder zijn inclusieve aanpak beoogt in beeldvorming te krijgen door ook mannen en papa’s in beeld te brengen.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de betrokken reclame niet als seksistisch dient te worden beschouwd en evenmin van aard is om bij te dragen tot het bestendigen van stereotypen of sociale vooroordelen die indruisen tegen de maatschappelijke evolutie.

De Jury is tevens van oordeel dat de reclame in kwestie geen elementen bevat die van aard zijn om vrouwen te kleineren.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen