Adverteerder / Annonceur: CIRCUS
Product-Dienst / Produit-Service: Kansspelen online / Jeux de hasard en ligne
Media / Média: TV
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De Tv-spot toont een man op de fiets die op de deur van een huis gaat kloppen om een pakket af te leveren. Hij draagt een witte helm en is gekleed in een blauwe broek en een rode jas met blauwe en witte strepen. Men ziet eveneens een vrouw met zakken vol met boodschappen op het voetpad aan de overkant. Ze kijkt naar de man en steekt vervolgens de straat over van zodra hij zijn rug naar haar draait om op de deur te kloppen. Wanneer hij zich terug omdraait, stopt ze en blijft ze in deze houding stilstaan, alsof het om een spel gaat. De man kijkt haar argwanend aan. De tekst “Zin om te spelen?” verschijnt op het scherm. Tijdens de volledige duur van de spot ziet men onderaan rechts op het scherm de naam “Circus” in rood en wit.
//////////
Le spot TV montre un homme à vélo qui va frapper à la porte d’une maison pour déposer un paquet. Il porte un casque blanc et est habillé avec un pantalon bleu et une veste rouge avec des lignes bleues et blanches. On voit également une femme chargée de sacs de courses sur le trottoir d’en face. Elle regarde l’homme puis traverse la route dès qu’il a le dos tourné pour frapper à la porte. Lorsqu’il se retourne, elle s’arrête et prend la pose, comme s’il s’agissait d’un jeu. L’homme la regarde d’un air méfiant. Le texte « Zin om te spelen ? » apparaît à l’écran. Pendant toute la durée du spot, on voit en bas à droite sur l’écran le nom « Circus » en rouge et blanc.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager haalde aan dat de postbode gekleed is als een bpost-bediende. De kledij is heel gelijkend met de witte fietshelm en rood/wit/blauwe jas van een postbeambte. Het lijkt volgens hem dan ook alsof deze goksite van bpost zelf is. Ook het logo en kleurgebruik van circus.be lijken op het logo van bpost. Volgens de klager wil men duidelijk deze link bewust opwekken en treedt hierdoor verwarring op bij de consument. Hij vindt het onaanvaardbaar dat een goksite meesurft op een betrouwbaar imago van een overheidsinstantie als bpost.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft vastgesteld dat de Tv-spot begint met een man op de fiets te tonen die op de deur van een huis gaat kloppen om een pakket af te leveren. De man in kwestie draagt een witte helm en is gekleed in een blauwe broek en een rode jas met blauwe en witte strepen. Tijdens de volledige duur van spot ziet men rechts onderaan op het het scherm de naam “Circus” in rood en wit.
De Jury heeft eveneens vastgesteld dat het logo van bpost nergens gebruikt of vermeld wordt in de spot in kwestie.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury genoteerd dat de man gebruikt wordt in de reclame voor zijn generieke functie van postbode en niet omwille van het feit dat hij bij bpost zou werken, waarbij de spot overigens bedoeld is om ook in andere landen te worden uitgezonden.
Volgens de Jury zullen de tenue van de man in kwestie en de aanwezigheid van de naam “Circus” in rood en wit de gemiddelde consument er niet toe brengen te denken dat de site voor kansspelen waarvoor promotie wordt gevoerd zou afhangen van de vennootschap bpost in België of dat deze laatste zijn goedkeuring zou hechten aan diens activiteit.
De Jury is derhalve van mening dat de reclame niet van aard is om een verband te leggen tussen de vennootschap bpost en de dienst van de adverteerder, noch om verwarring te veroorzaken bij de kijker op dit punt.
Volgens de Jury draait de spot veeleer om het gedrag van de vrouw die “zin om te spelen” heeft zoals de slogan overigens aangeeft.
De Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt en heeft de klacht ongegrond verklaard.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a constaté que le spot TV débute en montrant un homme à vélo qui va frapper à la porte d’une maison pour déposer un paquet. L’homme en question porte un casque blanc et est habillé avec un pantalon bleu et une veste rouge avec des lignes bleues et blanches. Pendant toute la durée du spot, on voit en bas à droite sur l’écran le nom « Circus » en rouge et blanc.
Le Jury a également constaté que le logo de bpost n’est nulle part repris ou évoqué dans le spot en question.
Suite à la réponse de l’annonceur, le Jury a noté que l’homme est utilisé dans la publicité pour sa fonction générique de postier et non pour le fait qu’il travaillerait chez bpost, le spot ayant par ailleurs vocation à être diffusé dans d’autres pays.
Selon le Jury, la tenue de l’homme en question et la présence du nom « Circus » en rouge et blanc ne mèneront pas le consommateur moyen à penser que le site de jeux de hasard dont il est fait la promotion dépendrait de la société bpost en Belgique ou que cette dernière approuverait son activité.
Le Jury est dès lors d’avis que la publicité n’est pas de nature à établir un lien entre la société bpost et le service de l’annonceur, ni de créer la confusion auprès du spectateur sur ce point.
Selon le Jury, le spot tourne plutôt autour du comportement de la femme qui a « envie de jouer » comme le souligne par ailleurs le slogan.
Le Jury a dès lors estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point et a déclaré la plainte non fondée.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.