Café Liégeois 26-06-2019: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: CAFE LIEGEOIS

Product-Dienst / Produit-Service: Koffiecapsules / Capsules de café

Media / Média: Radio

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De radiospot gaat als volgt:
Man: “Seg, wiste gij dat uwe Café Liégeois hier bio is?”
Vrouw: “Och.”
Man: “Juist zoals 20% van hun gamma.”
Vrouw: “Ma joh, is dit bio-koffie?”
Man: “Meer dan bio eh, want ge kunt zelfs de capsules composteren. Die mogen gewoon in de groene zak.”
Vrouw: “Ah, en zo geven wij aan de aarde terug wat zij ons gegeven heeft.”
Man: “Jaja, maar nu gaan we toch eerst dat koffietje opdrinken eh.”
VO: “Café Liégeois, gebrand volgens familietraditie.”

//////////

Le spot radio se déroule ainsi :
Homme : « Tu sais que ton Café Liégeois est bio comme 20% de leur gamme ? »
Femme : « Mmmm, il est bio ce café ? »
Homme : « Oui, même plus que bio parce que la capsule de ton café est bio-compostable et donc on la mettra dans le sac vert pour être compostée. »
Femme : « Et on rendra finalement à la terre ce qu’elle nous a donné. »
Homme : « On dégusterait pas d’abord ce bon petit café ? »
VO : « Café Liégeois, certifié d’origine familiale. »

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelde mee dat men in de spot uitlegt dat hun nieuwste koffiecapsule bij het gft-afval mag maar dat dit in Vlaanderen helaas nog verboden is.
Volgens hem laat de producent uitschijnen dat zijn capsules biologisch afbreekbaar zijn terwijl dit in werkelijkheid nog niet het geval is. Hij heeft dit bij ecowerf nagevraagd waar ze hem bevestigden dat dit (nog) niet mag.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de radiospot en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de spot de bio-koffie van de adverteerder aanhaalt en beweert dat de capsule gecomposteerd kan worden en dat men een man hoort zeggen “die mogen gewoon in de groene zak”.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury enerzijds terdege nota genomen van het feit dat de artikels waarover hij spreekt in de spot de capsules Bio Mano Puissant, Subtil en Discret zijn en dat hij een certificaat heeft bezorgd van het bureau Vinçotte (nu TÜV) op basis waarvan hij het label “OK Compost” mag gebruiken.

In dit opzicht is de Jury van mening dat de radiospot zelf niet preciseert welke de betrokken capsules zijn binnen de producten die gecommercialiseerd worden door de adverteerder.

Anderzijds heeft zij er nota van genomen dat de koffiecapsules geen deel uitmaken van het groente-, fruit- en tuinafval (of gft-afval) dat in de groene zakken gegooid mag worden.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken radiospot van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op deze punten, wat strijdig is met artikel 3 van de Milieureclamecode en artikel E1 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).

Zij is eveneens van oordeel dat de reclame in kwestie artikel E6 van de ICC Code niet naleeft, dat het volgende bepaalt: “Milieuclaims die verwijzen naar afvalverwerking zijn aanvaardbaar als de aangeraden manier van sorteren, verzamelen, verwerken of wegdoen algemeen aanvaard is of makkelijk toegankelijk is voor een redelijk aantal consumenten in een bepaald gebied (of enige andere norm die is bepaald door de lokale toepasselijke wetgeving). Zo niet, moet de graad van beschikbaarheid duidelijk beschreven worden.”.

Op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de adverteerder verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance du spot radio et de la plainte qui le concerne.

Il a constaté que le spot évoque le café bio de l’annonceur et affirme que la capsule est bio-compostable et qu’on entend l’homme dire « on la mettra dans le sac vert pour être compostée ».

Suite à la réponse de l’annonceur, le Jury a d’une part pris bonne note du fait que les articles dont il parle dans le spot sont les capsules Bio Mano Puissant, Subtil et Discret et qu’il a transmis un certificat du bureau Vinçotte (maintenant TÜV) sur la base duquel il peut utiliser le label « OK compost ».

A cet égard, le Jury est d’avis que le spot radio lui-même ne précise pas quelles sont les capsules concernées parmi les produits commercialisés par l’annonceur.

D’autre part, il a bien noté que les capsules de café ne font pas partie des ‘déchets verts’ (en néerlandais groente-, fruit- en tuinafval ou gft-afval) autorisés à être jetés dans les sacs verts.

Le Jury a dès lors estimé que le spot radio concerné est de nature à induire le consommateur moyen en erreur sur ces points, ce qui est contraire à l’article 3 du Code de la publicité écologique et à l’article E1 du Code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC).

Il a également estimé que la publicité en question ne respecte pas l’article E6 du Code ICC qui stipule ce qui suit : « Une allégation environnementale relative à la gestion des déchets est acceptable à condition que la méthode recommandée pour le tri, la collecte, le traitement ou l’élimination soit généralement acceptée ou facilement accessible à une proportion raisonnable des consommateurs dans la région concernée (ou toute autre norme pouvant être définie par la loi locale applicable). À défaut, l’étendue de l’accessibilité doit être décrite avec précision. ».

Sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a demandé à l’annonceur de modifier la publicité et à défaut de ne plus la diffuser.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen