Adverteerder / Annonceur: BUSSCHAERT KOELTECHNIEK
Product-Dienst / Produit-Service: Koeling en verwarming
Media / Média: Affiche
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De affiche met de gegevens van de adverteerder en de tekst “Wil jij het ook zo fris?” toont twee citroenen. Onderaan, de tekst “Ontdek ons assortiment airco’s, koelingen, … op www.busschaertkoeltechniek.be”.
Klacht(en) / Plainte(s)
1) De klaagster vindt de reclame zeer suggestief en seksistisch. Als vrouw zijnde vindt zij dit storend en niet aanvaardbaar. Tevens is het volgens haar afleidend voor autobestuurders en dus gevaarlijk.
2) De klaagster vindt de reclame zeer vrouwonvriendelijk en seksistisch en schokkend. Deze citroenen hebben volgens haar duidelijke tepels.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame is opgericht door de Raad voor Reclame vzw en is het zelfdisciplinaire orgaan van de reclamesector in België met als taak het beschermen van consumenten tegen misleidende, ongepaste of oneerlijke reclame en het waarborgen van verantwoorde communicatie door adverteerders.
Het is niet de rol van de Jury om aan censuur te doen of een bepaalde smaak of waarden voorop te stellen of op te leggen en zij steunt haar beslissingen op de wetgeving en de zelfdisciplinaire codes.
De Jury heeft dit dossier onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen en in het licht van de bepalingen van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code).
Zij heeft kennisgenomen van de twee klachten die met betrekking tot de reclameaffiche van de adverteerder werden ingediend. De Jury wenst hierbij te preciseren dat deze klachten niet anoniem zijn ingediend, maar geanonimiseerd worden omdat de Jury, in overeenstemming met haar reglement, de identiteit van de klagers niet bekendmaakt.
Zij stelt vast dat de betrokken affiche de tekst “Wil jij het ook zo fris?” illustreert met een in het oog springende afbeelding van twee citroenen, waarvan de topjes qua vorm en positionering mogelijk doen denken aan menselijke tepels.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de campagne erop gericht is om op een ludieke en opvallende manier de aandacht te trekken voor de sector en de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. Hierbij gebruikt de adverteerder humor om beter op te vallen in een competitieve markt.
Tevens noteert de Jury dat het concept van deze reclame nauw verband houdt met de activiteit van de adverteerder en ontstaan is naar aanleiding van een specifieke klantvraag, meerbepaald het leveren van een koelsysteem om citroenen vers te houden voor de bereiding van limoncello.
De Jury constateert dat de reclame getuigt van een creatieve benadering met een vleugje humor, zonder vulgaire of obscene beelden te bevatten.
De Jury merkt op dat het beeld van de citroenen een mogelijke suggestieve visuele verwijzing bevat, maar benadrukt dat deze afhankelijk blijft van de interpretatie van de kijker en niet als choquerend wordt beschouwd.
Zij is van mening dat het gebruik van citroenen in het beeld op zich niet vrouwonvriendelijk of seksistisch is.
De Jury is tevens van oordeel dat de inhoud van de affiche niet zodanig is dat deze de aandacht van weggebruikers afleidt en daarmee de verkeersveiligheid in gevaar brengt.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betreffende affiche niet in strijd is met de hedendaagse geldende fatsoennormen, noch de waardigheid van de vrouw aantast en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.