Bol.com 20-11-2018: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: BOL.COM

Product-Dienst / Produit-Service: Bol.com

Media / Média: TV

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De Belgische versie van de spot toont Sinterklaas die aan zijn bureau zit en luidop een brief voorleest: “Wayoo drerie, geef me floes voor nieuwe kicks quoi”. Hij kijkt verbaasd op en herhaalt vragend het woord “floes”.
Voice-over: “De winkel van jong en oud. Bekijk nu op bol.com de populairste cadeaus voor kids”.
Tekst op het scherm: “De winkel van jong en oud.”, met vervolgens op het eindscherm een zoekveld waarin de tekst “populairste cadeaus kids”, het logo van de adverteerder en de slogan “de winkel van ons allemaal”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster haalde aan dat tijdens deze reclame een brief wordt voorgelezen die duidelijk in amper verstaanbare taal geschreven is. Bovendien lijken enkele gebruikte termen volgens haar op vloekwoorden. Ze kreeg onmiddellijk van haar dochter, een zesjarige, de vraag wat die rare woorden willen zeggen en deze tracht de “taal” na te doen.
Zij hecht belang aan net en correct taalgebruik en vindt daarom deze reclame zeer ongepast. Volgens haar kan het toch niet de bedoeling zijn dat reclame op televisie, nota bene met Sinterklaas die een voorbeeldfunctie heeft, zulk foutief taalgebruik etaleert.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de Tv-spot Sinterklaas in beeld brengt terwijl hij luidop een brief voorleest die als volgt gaat: “Wayoo drerie, geef me floes voor nieuwe kicks quoi”.

Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat deze tekst “straattaal” betreft (“Hee makker, ik wil graag geld voor nieuwe schoenen”) en dat hiervoor werd geopteerd omdat veel jongeren straattaal spreken – mede gevormd door hun vriendjes en klasgenoten wiens ouders en grootouders een andere afkomst hebben – en hij wil tonen dat hij iedereen snapt.

De Jury is van mening dat het gebruik van deze straattaal hier wel degelijk duidelijk bedoeld is om op humoristische wijze de reclameslogans “de winkel van jong en oud” en “de winkel van ons allemaal” te ondersteunen en in deze context niet ongepast is ten aanzien van jongeren of ouderen.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om laakbaar gedrag te tolereren of aan te moedigen en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen