BNP Paribas Fortis – Hello Bank! 24-01-2019: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: BNP PARIBAS FORTIS

Product-Dienst / Produit-Service: Hello bank! – Hello crowd!

Media / Média: Internet (Facebook)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De klager verwees naar twee gelijkaardige video’s op de Facebookpagina van de adverteerder.

Een van de twee video’s toont een man die het volgende vertelt (men ziet bovenaan rechts het logo van de adverteerder):
Julien: “Hey, ik ben Julien en ik wil jullie even vertellen over hoe we het nieuwe album van onze band hebben kunnen opnemen via crowdfunding. Muziek, da’s echt ons ding, maar we hebben niet echt een zakelijke ervaring. Daarom was het ook niet zo eenvoudig om investeerders te contacteren. Maar gelukkig werden we door het crowdfundingplatform van Hello crowd! vergezeld met een coach die ons hielp onze campagne volledig op gang te krijgen. Het was communicatie, het was planning, het was coaching, het was superhandig. Bovendien kwamen we met onze crowdfunding echt in de spotlights te staan en kregen we zo steun van onze fans. Kortom, ik wil jullie echt bedanken omdat dat dankzij jullie is dat onze droom werkelijkheid is geworden. Eigenlijk moet je gewoon durven beginnen. En jij, waar wacht jij nog op?”
VO: “Hello bank!, mobile just like you.”

Tekst op het eindscherm: “De crowdfunding die goede ideeën tot leven brengt – hellocrowd.be”.

Onder de video de volgende tekst evenals het logo van de adverteerder:
“Zij deden het. Waarom jij niet?
Durf de steun van het grote publiek vragen voor de financiering van je project! Julien en z’n rockband zetten de stap en namen intussen hun eerste album op dankzij crowdfunding #HellYeah”.

//////////

Le plaignant s’est référé à deux vidéos semblables sur la page Facebook de l’annonceur.

Une des deux vidéos montre un homme qui raconte ce qui suit (on voit en haut à droite le logo de l’annonceur):
« Salut à tous, je m’appelle Julien et je vais vous parler du projet de crowdfunding de mon groupe pour enregistrer notre album. Alors pour faire simple, nous notre truc c’est la musique et on n’avait pas vraiment d’expérience en business, alors pas facile d’approcher des investisseurs. Heureusement, avec la plateforme de crowdfunding Hello crowd! on était accompagné par un coach qui nous aidait à monter notre campagne, communication, planning, coaching. Un sacré coup de main quoi. Et en plus du crowdfunding, on a également profité d’une super visibilité pour notre groupe. On a reçu le soutien d’une vraie communauté quoi. Bref, je tenais à vous remercier car grâce à vous, notre rêve est devenu réalité. Faut juste oser se lancer quoi. Et vous, vous attendez quoi ? »
VO : « Hello bank!, mobile just like you. »

Texte à l’écran : « Le crowdfunding qui donne vie aux bonnes idées – hellocrowd.be. »

Sous la vidéo, le texte suivant ainsi que le logo de l’annonceur :
« S’ils l’ont fait pourquoi pas vous?
Osez demander le soutien du grand public pour le financement de votre projet! Julien et son groupe de rock ont franchi le pas, et grâce au crowdfunding ils ont pu rapidement enregistrer leur 1er album! #HellYeah! ».

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelde mee dat Julien en zijn band niet bestaan. Het is een verzonnen personage met een verzonnen inhoud.
Volgens hem beweert de adverteerder dat er iets is verwezenlijkt dankzij hem maar is dat niet waar, verzonnen, gelogen en misleidend.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft vastgesteld dat, om promotie te voeren voor zijn crowdfundingplatform, de adverteerder video’s gemaakt heeft waarin een man met name vertelt hoe hij zijn album heeft kunnen opnemen dankzij dit platform.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat via het platform in kwestie, meerdere bands, waarnaar verwezen wordt op de website van de adverteerder, beroep hebben gedaan op crowdfunding en een CD hebben kunnen opnemen. Zij heeft er eveneens nota van genomen dat de adverteerder een beroep heeft gedaan op acteurs om deze video’s te maken om ervoor te zorgen dat de verhalen die verteld worden om crowdfunding te illustreren en uit te leggen realistischer en begrijpelijker zijn.

De Jury is vooreerst van mening dat de video’s in kwestie, op de Facebookpagina van de adverteerder en met zijn logo, duidelijk herkenbaar zijn als reclame.

Zij is tevens van mening dat de gemiddelde consument er voldoende mee vertrouwd is dat in reclamespots gebruik wordt gemaakt van acteurs om al dan niet fictieve personages uit te beelden, ook wanneer een realistische setting als illustratie wordt gebruikt zoals hier het geval is, en dat deze werkwijze in casu niet van aard is om afbreuk te doen aan de boodschap en de draagwijdte van de reclame.

Rekening houdend met wat voorafgaat evenals met het feit dat het vertelde verhaal overeenkomt met scenario’s waarbij effectief een CD werd opgenomen, is de Jury van mening dat de betrokken video’s niet van aard zijn om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a constaté que, pour faire la promotion de sa plateforme de crowdfunding, l’annonceur a réalisé des vidéos où un homme raconte notamment comment il a pu enregistrer son album grâce à cette plateforme.

Suite à la réponse de l’annonceur, le Jury a noté que via la plateforme en question, plusieurs groupes, référencés sur le site de l’annonceur, ont fait appel au crowdfunding et ont pu réaliser un CD. Il a également noté que si l’annonceur a fait appel à des acteurs pour réaliser les vidéos, c’est pour rendre plus réalistes et compréhensibles les histoires racontées à titre d’illustration et d’explication du crowdfunding.

Le Jury est tout d’abord d’avis que les vidéos en question, sur la page Facebook de l’annonceur et avec son logo, apparaissent clairement comme des publicités.

Il est également d’avis que le consommateur moyen est suffisamment familiarisé avec le fait que dans les spots publicitaires, des acteurs sont utilisés pour représenter des personnages fictifs ou non, même lorsqu’un cadre réaliste est utilisé à titre d’illustration comme c’est le cas ici, et que cette façon de faire n’est en l’espèce pas de nature à compromettre le message et la portée de la publicité.

Compte tenu de ce qui précède ainsi que du fait que l’histoire racontée rejoint des scénarios de réalisation de CD qui ont effectivement eu lieu, le Jury est d’avis que les vidéos concernées ne sont pas de nature à pouvoir tromper le consommateur moyen sur ce point.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen