Adverteerder / Annonceur: BETFIRST
Product-Dienst / Produit-Service: Kansspelen online
Media / Média: Internet (website)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De reclame op de krantenwebsite met de tekst “Aangeboden door betFIRST – Slim wedden: zo blijf je bookmakers altijd een stap voor” en een foto van een man op een sportterrein die zijn armen in de lucht steekt, leidt naar een native advertentie met als titel “Slim wedden op sport: met deze tips maak je meer kans” en de volgende tekst:
“De meeste mensen beginnen met een weddenschap op veel verschillende wedstrijden en een lage inzet. Maar net als bij een loterij is de kans klein dat je ook daadwerkelijk wint. Gelukkig zijn er enkele manieren om je kansen op winst te vergroten. We geven je graag enkele tips om slim én verantwoord te spelen.
1. Vergelijk meerdere bookmakers
Allereerst is het belangrijk om een account aan te maken bij verschillende bookmakers. Zo kun je vergelijken op welke website jij de beste prijs (of odds) krijgt voor jouw weddenschap. Daarnaast kun je regelmatig profiteren van interessante aanbiedingen bij bookmakers. Het blijft echter van groot belang om bij elke weddenschap te vergelijken, want de verschillen kunnen aanzienlijk zijn.
2. Wed samen met je vrienden of kenners
Ken je nog andere geïnteresseerden in sportweddenschappen? Probeer dan de krachten te bundelen en samen tips te delen. Zo kan iedereen zich focussen op zijn/haar favoriete sport of competitie en tegelijk wedden op meerdere sporten zonder aan expertise in te leveren.
Ook als de interesse in je kennissenkring er niet is, zijn er opties. Volg bijvoorbeeld de betFIRST Challengers groep op Facebook. De Challengers delen hier interessante tips en hebben veel ervaring met wedden op sport. Zo concentreert tipper Rob zich op snooker en tennis, terwijl tipper Jesse vooral op voetbal focust. Joris weet dan weer alles over ijshockey. Last but definitely not least is er Betmanbegins, een beroepsgokker die alle kneepjes van het vak kent.
Tijdens de maand maart gaven de Challengers in totaal 413 tips aan een gemiddelde odd van 2.19. De uiteindelijke hit rate was maar liefst 51%. Een bijzonder hoge succesratio voor sportwedden! Blijf natuurlijk altijd kritisch. Speel alleen sportweddenschappen waar jij ook vertrouwen in hebt en ga niet blind af op andermans mening.
3. Bepaal je bankroll
Het is essentieel om met jezelf af te spreken met welk bedrag je wilt starten, dit wordt ook wel een ‘bankroll’ genoemd. Als je dit bedrag kwijtraakt, mag het geen enkele invloed hebben op je persoonlijke omstandigheden. Speel dus niet met geld dat je niet kunt of wilt missen. Door goed ‘bankrollmanagement’ is de kans klein dat zoiets daadwerkelijk gebeurt.
Speel bijvoorbeeld altijd met maximaal 2% van je bankroll. In absolute getallen kun je dus meer inzetten als je winst hebt geboekt en minder inzetten als je verlies hebt gemaakt. Op deze manier kun je verantwoord wedden en langzaam je bankroll uitbouwen als je succesvol blijkt te zijn.£
4. Toon geduld en discipline
Zoals met alle investeringen, moet je vooral geduld en discipline tonen om uiteindelijk succesvol te zijn met sportweddenschappen. Verwacht geen extreme rendementen en neem geen onnodig risico. Probeer je bankroll stilletjes aan uit te breiden. Na een langere periode zul je hier zeker de vruchten van plukken.
Het kan nuttig zijn om een aantal regels op te schrijven die je nastreeft. Bijvoorbeeld:
– Nooit meer dan 2% van je bankroll op een weddenschap plaatsen.
– Alleen weddenschappen plaatsen op de Jupiler Pro League en het wielrennen.
– Op de eerste dag van de maand je bankroll aanpassen op basis van winst of verlies.
Daarnaast is het zeer belangrijk om je resultaten bij te houden. Psychologisch doet een verlies meer pijn dan een winst. Misschien krijg je daardoor het gevoel dat het proces moeizaam verloopt, terwijl de resultaten toch best goed zijn. In Excel kun je gemakkelijk een overzicht maken van al je gespeelde weddenschappen.
Meer tips in de Betting Bible
Met deze vier tips kun je alvast starten. Ben jij geïnteresseerd in meer tips om op lange termijn winst te maken? Betmanbegins deelde eerder dit jaar de Betting Bible met zijn community. Op zijn website kun je die gratis downloaden! En ook voor al je vragen over online casino kun je op zijn platform terecht.”.
Onderaan in een kader: “Waag je kans en speel mee met de sportweddenschappen op www.betfirst.be of ontdek het online casino. Veel succes!”.
Deze native advertentie is omgeven door banners van de adverteerder met daarop onder meer de volgende vermeldingen: “18+” en “Gok met mate!”.
Klacht(en) / Plainte(s)
Volgens de klager is de tekst misleidend en leugenachtig. Het is niet mogelijk de bookmakers voor te blijven, en bookmakers maken altijd winst. Volgens hem wordt hier op basis van misleiding aangezet tot gokken.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft, volgens dewelke hier op basis van misleiding wordt aangezet tot gokken.
Zij heeft vastgesteld dat de reclame op de krantenwebsite met de tekst “Aangeboden door betFIRST – Slim wedden: zo blijf je bookmakers altijd een stap voor” leidt naar een uitgebreide advertentie met als titel “Slim wedden op sport: met deze tips maak je meer kans”.
Zij heeft er tevens nota van genomen, zoals ook door de adverteerder wordt aangehaald in zijn reactie, dat in de tekst van deze advertentie onder meer uitdrukkelijk wordt gesteld dat de kans klein is dat men ook daadwerkelijk wint, en dat deze daarnaast niet alleen een aantal tips bevat over het verbeteren van de spelersstrategie maar ook aandacht besteed aan verantwoord spelen.
In deze context is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de winstkansen te overdrijven en evenmin de indruk wekt dat winnen enkel afhankelijk zou zijn van de kennis van het spel.
Zij is tevens van oordeel dat deze reclame aldus niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op deze punten.
De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.