De radiospot begint met het geluid van golven op de achtergrond. Daarna zegt de voice-over onder meer het volgende: “Je hebt net een metershoge golf bedwongen. Het toppunt van controle, maar ook van intuïtie. Je loopt de zee uit, de adrenaline zindert na. De golf is weg, maar het gevoel blijft. Een gevoel dat je geen moment wil lossen. Waarom zou je? De Volvo XC60, rij op gevoel.”.
De adverteerder wenste vooreerst zijn excuses aan te bieden als iemand aanstoot zou hebben genomen aan één van zijn commerciële uitingen. Hij beklemtoont dat zijn merk historisch een groot verantwoordelijkheidsgevoel in zich meedraagt, en veiligheid voor chauffeur, passagiers en alle weggebruikers staat bij hem hoog in het vaandel geschreven. Hij zal nergens in zijn communicatie-uitingen ook maar enige zweem van risicogebruik van zijn voertuigen tolereren.
In deze specifieke radio-commercial wordt het surfen gebruikt als metafoor voor controle en intuïtie. Het surfen vergt een zeer grote kunde en expertise en is niet weggelegd voor onbezonnen beoefenaars. Integendeel, als men niet over de controle van lichaam, geest en materiaal beschikt, kan het net een gevaarlijke situatie opleveren. Precies de kunde van de surfer, geïllustreerd in de radio-commercial, verschaft hem het gevoel van volledige controle en veiligheid.
Noch door (bij voorbeeld opzwepende) muziek, noch door stuwende achtergrondgeluiden wordt enige indruk van opwinding gewekt; de adverteerder heeft integendeel gepoogd door een zeer sobere, evenwichtige achtergrondsound precies de controle, en het gevoel dat daaruit voortvloeit weer te geven.
De Jury heeft kennis genomen van de radiospot waarin controle en intuïtie tijdens het surfen op zee worden opgeroepen, met het geluid van golven op de achtergrond.
De Jury is van mening dat deze reclame niet aanzet tot het nemen van risico’s of tot het aannemen van een gedrag dat in strijd is met de veiligheidsvoorschriften in het wegverkeer en evenmin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70