Met als slogan “De nieuwe bouwpremies van de Vlaamse overheid. Wie weet zitten ze u als gegoten”, toont een advertentie een jonge dame die in een paskamer een werkbroek aan het passen is en deze toont aan een vriend die op een bank zit. Onder de advertentie wordt vermeld : “€ 7.500 voor wie wil bouwen of verbouwen met een kleinere beurs”, met daaronder een verklarende tekst waarin aangespoord wordt om verdere informatiebronnen te raadplegen, alsook het logo en telefoonnummer van de Vlaamse Infolijn.
De adverteerder liet gelden dat het gaat om 2 premies, één voor nieuwbouw en één voor renovatie en dat elk van deze premies kan bekomen worden voor zowel een huis als een appartement. Hij benadrukte dat in de titel reeds wordt aangegeven dat de premies bestemd zijn voor mensen met een kleinere beurs en dat tevens in de bodycopy (Daar behoort u toe, zegt u) wordt aangegeven dat niet iedereen in aanmerking kan komen. Hij benadrukte tevens dat het onmogelijk is om alle voorwaarden op te nemen in de advertentie en dat daardoor trouwens de essentie van de boodschap zou verloren gaan en dat het tevens niet de bedoeling is om de burger al op voorhand af te schrikken met allerlei voorwaarden.
De Jury was de mening toegedaan dat de advertentie inderdaad onmogelijk alle voorwaarden kan opnemen, maar dat deze toch vollediger zou zijn naar de burger toe indien men op een meer expliciete manier zou laten verstaan dat er voorwaarden verbonden zijn aan het bekomen van deze premie. Zij was van oordeel dat het expliciete gebruik van het woord « voorwaarden » gevolgd door een aanzetting tot het raadplegen van een bijkomstige informatiebron voor verheldering en vervollediging zou kunnen zorgen en heeft obv art. 5 van de IKK code de aanbeveling gedaan om de advertentie in die zin te wijzigen.
De adverteerder bevestigde dat hij bij toekomstige advertenties rekening zal houden met de aanbeveling.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70