VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ – 10/09/2013

Beschrijving van de reclame

De advertentie toont de achterzijde van een hond, met op diens teelballen in kleine letters de volgende tekst afgedrukt:
“En daar zit je dan. Met je neus op de ballen van een hond. ’t Is te hopen dat niemand je nu ziet, want dat zou wel gênant zijn. En een gênant moment is vooral grappig als het iemand anders overkomt. Kijk daarom naar ‘En toen kwam ons ma binnen’, een nieuw grappig programma vol gênante momenten.”
Onderaan het logo van 2BE en de tekst: “En toen kwam ons ma binnen. Een grappig programma vol gênante momenten. Elke maandag om 20.35 bij 2BE.”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager is deze reclame mensonterend, want hij baadt ontegensprekelijk in een ongezonde en crapuleuze sfeer van bestialiteiten. Dat het hier enkel om "nieuwsgierigheid" zou gaan, is geen argument: zo kan men ook een kinderkontje tonen om pedofielen naar de zender te lokken! Als hondenliefhebber protesteert hij ook in naam van zijn twee onmondige honden tegen dit "dieronterend" misbruik van hun attributen voor walgelijke en beestachtige reclamedoeleinden.

Standpunt van de adverteerder

Aangezien de klacht een advertentie voor het programma “En toen kwam ons ma binnen” betreft, licht de adverteerder eerst de opzet van het programma toe. Die context lijkt hem immers noodzakelijk voor de beoordeling van de klacht.

Het programma in kwestie is een comedy sketchprogramma dat gebaseerd is op gênante situaties waarin vrienden, kennissen en collega’s van het productiehuis en anonieme getuigen ooit zijn verzeild geraakt. De opzet van het programma is om deze waargebeurde verhalen op een leuke en humoristische wijze weer te geven.

De adverteerder is van oordeel dat er in casu geen schending is van de wetgeving of van de zelfdisciplinaire codes.

De advertentie vormt immers als het ware een verlengde van het programma en geeft perfect de inhoud van het programma weer. De advertentie zelf creëert op een ludieke manier een onschuldige, gênante situatie. Indien men deze advertentie in een dagblad of een krant ziet staan, zal men de tekst willen lezen die op de foto staat. Omdat de tekst in kleine druk staat dient men dicht bij de foto te gaan en, zoals de tekst het zelf zegt, zou het gênant maar vooral heel onschuldig en grappig zijn als iemand die persoon zo dicht bij de foto zou zien zitten. Er onstaat dus een onschuldige, gênante situatie waar de betrokken personen wellicht hartelijk om zullen lachen. Daarna geeft de adverteerder aan dat het wellicht vooral grappig is dat de gênante situaties iemand anders overkomen en verwijst hij naar het programma.

De adverteerder is daarom ook heel erg verwonderd dat de klager de advertentie “mensonterend” of “dieronterend” vindt. Bij het kiezen van het materiaal is er net op gelet dat er geen afbeeldingen werden gebruikt die strijdig zijn met de algemene fatsoensnormen. De adverteerder wilde immers net vermijden dat de gênante situatie in de advertentie als vulgair zou overkomen. Het betreft een gewone foto van een hond waarbij voor de advertentie de geslachtsdelen een klein beetje bewerkt werden om de tekst er te kunnen in plaatsen De foto toont het dier niet in een pijnlijke, extreme of obscene situatie en kan op geen enkele wijze gelinkt worden aan bestialiteiten. Ook de bewoordingen in de advertentie werden heel zorgvuldig gekozen en kunnen niet als vulgair worden beschouwd.

De inhoud van de advertentie is niet van aard of bedoeld om te choqueren, maar schenkt op een ludieke, humoristische en passende manier aandacht aan een nieuw programma. De humor die in deze advertentie wordt gebruikt, zorgt er niet voor dat de advertentie strijdig wordt met de wet of de regels van de reclame-ethiek.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de reclame die de achterzijde van een hond toont, met op diens teelballen in kleine letters de volgende tekst afgedrukt:
“En daar zit je dan. Met je neus op de ballen van een hond. ’t Is te hopen dat niemand je nu ziet, want dat zou wel gênant zijn. En een gênant moment is vooral grappig als het iemand anders overkomt. Kijk daarom naar ‘En toen kwam ons ma binnen’, een nieuw grappig programma vol gênante momenten.”.

De Jury heeft er nota van genomen dat deze advertentie betrekking heeft op een humoristisch programma over gênante situaties die mensen hebben meegemaakt.

Rekening houdend met deze context, is de Jury van oordeel dat de reclame geen beweringen of visuele voorstellingen bevat die niet stroken met de geldende fatsoensnormen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ
Product/Dienst: 2BE
Media: Magazine
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  10/09/2013