Op de website van Toyota onder de rubriek ‘Speciale aanbiedingen’ wordt een Toyota Prius aangeboden “vanaf €23.555 – speciale aanbieding tot 28/02”. Onderaan wordt het volgende vermeld: “Ecopremie – Uw Prius vanaf €23.555,-catalogusprijs, eco-overheidspremie van 15% afgetrokken*”.
1. Wat betreft het beweerde misbruik van de staatpremie van 15% als “korting”
De adverteerder deelde mee dat de prijs van 23.555 EUR inderdaad reeds de ecopremie van 15% van de overheid bevat. Het is echter geenszins de bedoeling deze premie te misbruiken als korting.
Om zeer duidelijk aan te geven dat het gaat over een overheidspremie en dat deze reeds werd afgetrokken van de prijs, heeft hij in hetzelfde (grote) lettertype als de prijs vermeld dat het gaat over een “eco-overheidspremie” van 15%” en dat deze reeds werd “afgetrokken”. Op diezelfde website kan de consument trouwens alle catalogusprijzen van de Prius nog eens duidelijk terugvinden.
De adverteerder meende dan ook dat hij geenszins misbruik maakt van de overheidspremie alsof het een korting zou zijn.
2. Wat betreft de beweerde misleiding over de “speciale aanbieding tot 28/2” hoewel de staatspremie onbeperkt geldig is in de tijd
Met de vermelding “speciale aanbieding tot 28/2” heeft de adverteerder enkel willen aangeven dat:
(1) zijn prijzen geldig zijn tot 28/2; en dat
(2) deze prijzen zeer interessant zijn.
De catalogusprijzen ondergaan, omwille van allerhande externe en objectieve redenen, onvermijdelijk veranderingen. Op dit ogenblik is de adverteerder van mening dat zijn catalogusprijzen interessant en eerder laag zijn. Het is enkel dit dat hij wenste mee te geven aan de consument.
In de bewuste publiciteit geeft hij in nog grotere lettertype dan de woorden “speciale aanbieding tot 28/2” daarom ook nog eens duidelijk aan dat het gaat over de catalogusprijs.
Na het lezen van de klacht neemt de adverteerder er nota van dat de woorden “speciale aanbieding” blijkbaar niet goed gekozen zijn en alleszins in hoofde van deze ene klager tot enige onduidelijkheid geleden hebben. Hij wenst te benadrukken dat dit geenszins zijn bedoeling was. Om ieder misverstand te vermijden zal hij de bewuste bewoording aanpassen door te spreken van “(interessante) prijzen geldig tot 28/2”.
3. Wat betreft het gebruik van de Prius als model in een TV-spot voor de 5 jaar gratis onderhoud hoewel deze actie niet geldt op de Prius.
De adverteerder heeft bevestigd dat hij de TV-spot niet meer zal uitzenden en van zijn website heeft gehaald.
De Jury heeft vastgesteld dat er op de website van Toyota onder de rubriek ‘Speciale aanbiedingen’ een Toyota Prius aangeboden wordt “vanaf €23.555 – speciale aanbieding tot 28/02”. Onderaan wordt het volgende vermeld: “Ecopremie – Uw Prius vanaf €23.555,-catalogusprijs, eco-overheidspremie van 15% afgetrokken*”.
De Jury is van oordeel dat de prijsaanduiding (met aftrek van eco-overheidspremie van 15%) correct is, daar deze korting meteen toegekend wordt aan elke koper van het voertuig in kwestie. De Jury is derhalve van oordeel dat deze prijsaanduiding niet van aard is om de consument te misleiden op dat punt.
Met betrekking tot de bewoordingen “speciale aanbieding”, heeft de Jury genoteerd dat de adverteerder deze op eigen initiatief zal aanpassen door te spreken van “(interessante) prijzen geldig tot 28/2”.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren m.b.t. deze specifieke aankondiging op uw website.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70