De advertentie toont onder de titel “Grote opruiming voor renovatie. Alles moet weg !” de afbeelding van verschillende huishoudtoestellen: ijskast, TV, video, hi fi-keten, wasmachine… met aanduiding van merk/type en een doorstreepte prijs naast een verminderde prijs. Er wordt tevens vermeld : “U zal uw ogen niet geloven ! Haast U want de eersten zullen het beste bediend zijn !”.
De adverteerder liet gelden dat het een uitverkoop betreft ter gelegenheid waarvan het normaal is dat de minst verkoopbare artikels tegen de beste prijzen worden aangeboden en dat de vermelding “foto's als illustratie” in de reclame staat.
De Jury was van oordeel dat de vermelding dubbelzinnig is en de meeste consumenten dreigt te ontgaan, zodat de advertentie van aard is te misleiden over de eigenschappen van de aangeboden producten. Zij heeft de adverteerder aanbevolen in reclame foto's te gebruiken van producten die effectief worden aangeboden in de winkel en zij heeft zijn aandacht gevestigd op de wetgeving inzake prijsverminderingen, alsook aanbevolen in de reclame de prijzen aan te duiden die werden toegepast in de winkel gedurende minstens een ononderbroken periode van 1 maand voorafgaand aan de datum van aanvatting van de actie.
De adverteerder liet weten dat hij gevolg zal geven aan de aanbevelingen van de Jury.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70