Boven de afbeelding van een rode Suzuki Swift staat in de advertentie in het groot het met een rode streep doorstreepte bedrag “11.699€” (in het zwart), met daaronder eveneens in het groot het bedrag “4.849€*” (in het rood).
Onder de afbeelding van de auto staat in een kleiner lettertype onder meer het volgende:
“* Geniet van onze salonvoorwaarden en vertrek met uw Swift aan halve prijs, want u betaalt de tweede helft pas binnen 2 jaar, zonder interest (JKP 0%)!”.
De Jury heeft kennis genomen van de reclame waarin in het groot een doorstreepte prijs wordt getoond (bv. 11.699€) met daaronder in dezelfde grootte een nieuwe prijs met daarbij een asterisk (bv. 4.849€*).
De Jury heeft vastgesteld dat slechts in de in een veel kleiner lettertype bij de asterisk weergegeven informatie vermeld staat dat de in het groot aangeduide promotieprijs slechts de helft uitmaakt van de in het totaal verschuldigde prijs (in het voorbeeld 9.699€), aangezien na een periode van twee jaar een tweede maal het in het groot aangeduide bedrag zal dienen te worden betaald.
De Jury is van mening dat de wijze waarop de prijs in casu wordt gepresenteerd de gemiddelde consument kan misleiden. Met name is de Jury van mening dat de gemiddelde consument door de presentatie van de “nieuwe prijs” onder de doorstreepte prijs bedrogen kan worden ten aanzien van de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel, en er aldus toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
De Jury is bovendien van mening dat de bij de asterisk weergegeven informatie in casu van aard is om de hoofdboodschap van de reclame dermate te ondergraven dat de vermelding van deze informatie geen afbreuk doet aan het misleidend karakter van de reclame.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame misleidend is in de zin van artikel 88 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en de artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd de beslissing van de Jury te zullen naleven. Hij stelde wel dat uit het feit dat de reclamecampagne wordt gewijzigd in functie van de beslissing van de JEP, geen erkentenis mag worden afgeleid dat hij daadwerkelijk een inbreuk zou hebben begaan op de Belgische wetgeving.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70