In een radiospot voor een kledingwinkel hoort men eerst een vrouwenstem die op de melodie van het volkslied zingt over de verdwijning van de Belgische frank « Oh, oh Belgique, oh mère Chérie, le franc bientôt ne sera plus là, notre veille monnaie ne sera plus de la partie. SKM lui dit au revoir avec hoera ». Vervolgens hoort men een mannenstem die zegt : “SKM brengt een laatste groet aan de Belgische frank met 200.000 kledingstukken van de nieuwe collectie aan nettoprijzen. Alle grote merken. SKM, prêt-à-porter merken voor de ganse familie. De beste prijs-kwaliteit verhouding aan nettoprijzen”. Vervolgens wordt het adres vermeld.
De adverteerder heeft laten gelden dat het nooit zijn bedoeling is geweest om iemand te kwetsen maar dat hij enkel 2 symbolen van België wilde gebruiken om de aandacht te vestigen op de overgang naar de euro, het idee werd aangebracht door een specialist in de publiciteit. De verantwoordelijke van de firma getuigt over zijn persoonlijke vaderlandslievend verleden.
Na onderzoek heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren daar er geen inbreuk is op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70