SANOMA MAGAZINES – 27/02/2008

Beschrijving van de reclame

Advertentie:
De advertentie met als titel “deze week bij Flair” naast een afbeelding van dit tijdschrift, heeft als tekst: “Meer bedpret met Flair’s Valentijnspakket. Gratis penisring + glijmiddel.”
De advertentie toont de producten in kwestie met bij het glijmiddel de tekst: “Massage-gel én glijmiddel in één! Genieten maar…” en bij de penisringen: “Kies uit pittig paars en sexy roze”.

Radiospot:
Vrouwenstem: “Deze week zit er bij Flair ne penisring en ik moet zeggen oh da’s echt heel effectief mm en lekker zalig. Da’s echt een tof speeltje hoor dat we ontdekt hebben. En wat ik er zo goed aan vind he, ’t is echt een pak subtieler dan zo ne luidruchtige vibrator, he schatje?”
Terwijl de vrouw spreekt, maakt een man op de achtergrond kreunende geluiden. Op het einde schreeuwt hij het uit.
Vrouwenstem: “Deze week bij Flair: fun voor twee met gratis erotische massagegel en een prikkelende penisring.”
Achtergrondzangeressen: “Kom klair met flair.”

Motivering van de klacht(en)

De klager is geabonneerd op Teveblad voor de wekelijkse tv-programma's en krijgt het magazine thuis toegestuurd. Zijn kinderen van 7 en 10 bladeren ook wekelijks in het magazine aangezien er ook pagina's zijn die specifiek gericht zijn aan de kinderen. De klager stelde dat hij ontzet was toen er op de 2de pagina in grote blokletters reclame werd gemaakt voor Flair - meer bepaald voor de GRATIS penisring & glijmiddel die wordt aangeboden bij de Flair. Dergelijke wijze van publiceren in een familieblad vindt de klager ongehoord.

Ook de radioreclame is weinig verhullend en volgens de klager iets te expliciet – hij is er zich van bewust dat kinderen tegenwoordig veel informatie te verwerken krijgen via verschillende media en wil ze ook niet te preuts opvoeden doch er zijn grenzen aan.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder stelde dat Flair een blad is dat zich richt op een doelgroep van jonge vrouwen tussen 15 tot 34 jaar. Naast mode, uitgaan, lifestyle, enz. komt seksualiteit ook regelmatig aan bod in het blad. Hij is ervan overtuigd dat de doelgroep van het magazine vertrouwd is met seks en dat het merendeel van hen overigens ook reeds seksuele ervaring heeft, zodat de lezeressen geenszins raar opkijken van dit soort acties, laat staan dat zij er aanstoot aan nemen. (integendeel, het is overigens niet de eerste erotisch getinte actie van “Flair”, gelet op het succes ervan).

Voor wat betreft de advertentie in Teveblad: deze advertentie deelt volgens de adverteerder gewoon mede dat de producten in kwestie die week gratis bij het magazine “Flair” worden aangeboden, zonder dat daarbij voor de rest enige bijzondere of schokkende termen of voorstellingen gebruikt worden. Hij vindt het vanzelfsprekend dat de producten wel bij naam genoemd worden. Teveblad is naar zijn mening overigens geen blad dat zich op kinderen richt, noch zijn er speciale pagina’s bestemd voor kinderen tot 10 jaar (zoals de klager, die kinderen heeft van 7 en 10 jaar oud, nochtans lijkt voor te houden). Het volstaat om het nummer in kwestie (Teveblad ed. 7) erop na te slaan.

Voor wat betreft de radiospot: volgens de adverteerder is deze zoals meestal bij de Flair radiospots ludiek bedoeld en zelfs karikaturaal (uitvergroot), waarvan de (overdreven) schreeuw van de man in kwestie getuigt.

De adverteerder stelt dat voorbehoedsmiddelen, seksspeeltjes en -attributen, enz. in deze moderne tijd onderwerpen zijn die absoluut bespreekbaar en volstrekt normaal zijn. Hij denkt daarbij aan bv. de zgn. “upperdare”-party’s, varianten op de bekende tupperware-avonden, waarbij zeer respectabele vrouwen en meisjes een gezellig avondje onder vriendinnen organiseren met een hapje en een drankje, en waarbij een bedrijf erotische lingerie en sekspeeltjes komt voorstellen en verkopen. De adverteerder wenst daarbij ook te benadrukken dit soort party’s (met voorbeelden van producten, enz.) ook al aan bod zijn gekomen in mainstream programma’s als “De Laatste Show” op Eén.

Meer algemeen is er volgens de adverteerder in de media al een hele tijd een duidelijke drempelverlaging voor wat betreft seks en erotiek, en worden ook jongeren sneller en duidelijker voorgelicht dan pakweg 25 jaar geleden. Hij is ervan overtuigd dat de media vandaag veel verregaandere en explicietere zaken aanbieden dan de ludieke schreeuw die deel uitmaakt van zijn radiospot en dan de advertentiepagina van zijn actie.

Gelet op hetgeen voorafgaat is hij dan ook de mening toegedaan dat zijn actie en de daaraan verbonden campagne niet aanstootgevend is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze advertentie en spot onderdeel zijn van een geschenkpromotie (penisring + glijmiddel) in het magazine Flair.

Ze heeft vooreerst vastgesteld dat de advertentie enerzijds in een familiaal magazine werd gepubliceerd, dat niet specifiek voor kinderen bestemd is, en anderzijds dat de advertentie zich beperkt tot het maken van promotie voor geschenken (penisring + glijmiddel), aangeboden door het magazine Flair.

Ook al stelt zij zich vragen bij de geschikte keuze van de media om een dergelijke advertentie te plaatsen, toch heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren aangaande deze advertentie, rekening houdend met de huidige evolutie van onze maatschappij en bij gebrek aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen die terzake van toepassing zijn.

Wat de radiospot betreft, is de Jury van oordeel dat, bij gebrek aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen terzake en rekening houdend met de huidige evolutie van onze maatschappij, zij geen opmerkingen moet formuleren, op voorwaarde dat deze spot niet tijdens zendtijd voor kinderen wordt uitgezonden.

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: SANOMA MAGAZINES
Product/Dienst: Flair
Media: Magazine, Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  27/02/2008