Onder de titel “Flair zoekt – Kies uit 5 knappe binken – Op speeddate met zo’n leuke man? Dat kan!”, toont de advertentie de foto en het profiel van 5 mannen en de volgende tekst: “Schrijf je in voor een speeddate met een van deze vijf mannen. Als je wint, date je op zaterdag 7 juli met de man van je keuze, op een locatie in het Brusselse... En wie weet komt jouw date in Flair!”
Standpunt Sanoma Magazines:
De adverteerder wenst te benadrukken dat deze actie kadert in de sensibiliseringstaak van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV/IBSR), dat helaas moet vaststellen dat sneller rijden dan toegestaan vandaag nog steeds de sociale norm is en niet de uitzondering. Om de publieke opinie op dit vlak te sensibiliseren, werd door het BIVV/IBSR een actie uitgewerkt met als doel spontane reacties te verzamelen over snel rijgedrag.
In concreto werd een oproep gedaan tot vrouwen om deel te nemen aan een speed date. Gelet op het doel van de actie, nl. het verzamelen van spontane reacties over snel rijgedrag met het oog op de sensibilisering op het vlak van verkeersveiligheid, werd in de oproep geen melding gemaakt van de betrokkenheid van het BIVV/IBSR en dit om de spontaneïteit van de reacties te garanderen.
Hoewel de adverteerder nog steeds het doel van de actie onderschrijft betreurt hij dat bij de uitwerking van de actie wellicht onvoldoende aandacht werd besteed aan de emotionele impact ervan op de deelneemsters. Nochtans is het emotioneel welbehagen van de lezeressen in het algemeen en van deelneemsters aan acties in het bijzonder, voor de adverteerder uitermate belangrijk.
De adverteerder was helaas onvoldoende op de hoogte van en betrokken bij de organisatie van de speed date zelf, waardoor hij te laat heeft kunnen vaststellen dat de actie bij enkele deelneemsters onbehagen opwekte. Alle deelneemsters werden na afloop wel persoonlijk gecontacteerd, waarbij de meesten aangaven begrip te hebben voor de actie, gelet op het doel ervan. De adverteerder houdt er bovendien aan om bijkomend persoonlijk de getroffen dames te contacteren. Hij zal er bovendien in de toekomst en in de mate van het mogelijke nog meer op toezien dat geen enkele actie waaraan hij zijn naam verbindt nog voor negatieve gevoelens bij de deelneemsters kan zorgen.
Standpunt Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid:
Het BIVV deelde mee dat om de methodologie van deze campagne te begrijpen en de reden die het Instituut ertoe gebracht heeft om deze te ontwikkelen, het noodzakelijk is om de trieste realiteit van de doden op onze wegen aan te halen.
Elk jaar sterven 850 personen bij verkeersongevallen. Overdreven of onaangepaste snelheid is een bepalende factor in niet minder dan 30% van alle dodelijke ongevallen. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) werkt daarom permanent aan de ontwikkeling van innovatieve en creatieve sensibiliseringscampagnes om dit hoge aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Dit geldt ook voor moeilijke thema’s zoals het snelheidsprobleem. De toegestane snelheid overschrijden is vandaag jammer genoeg nog steeds de sociale norm in plaats van een uitzondering. Het gaat er dus om deze sociale norm te veranderen en de speeddate van 7 juli had als doel spontane en authentieke reacties te verzamelen met betrekking tot overdreven snelheid.
Alle acties van het BIVV gebeuren binnen een professioneel kader: tijdens de speeddate is de veiligheid van de deelneemsters nooit in gevaar geweest. Hij ging door in een beveiligde zone, namelijk een afgesloten parking. Een instructeur van de autorijschool was ter plaatse om te waken over de veiligheid en indien nodig tussen te komen. De mannelijke kandidaten die gekozen waren voor de speeddate met de deelneemsters hadden een voorafgaande briefing van twee uur gekregen betreffende de manoeuvres die ze moesten uitvoeren. Elke kandidaat heeft deze manoeuvres meerdere keren uitgevoerd en richtlijnen gekregen over wat al dan niet was toegestaan vanuit het oogpunt van de veiligheid. De kandidaten hebben deze richtlijnen perfect nageleefd tijdens de speeddate. Het BIVV heeft ook gewaakt over een goed onthaal van elke deelneemster.
Tot slot heeft het BIVV aan elke deelneemster schriftelijk de toestemming gevraagd om het materiaal dat tijdens de date gemaakt werd te gebruiken.
Hoewel het BIVV alles in het werk had gesteld om ervoor te zorgen dat de speeddate zo professioneel en aangenaam mogelijk zou verlopen, werd de eventuele emotionele impact voor de deelneemsters waarschijnlijk onderschat.
Het Instituut wil hierbij dan ook zijn oprechte excuses aanbieden en zich inzetten om alle nodige aandacht te geven op dit vlak bij zijn toekomstige acties. De beelden en de standpunten die door de deelneemsters geuit werden zullen uiteraard niet gebruikt worden zonder de toestemming van de betrokken persoon.
Het BIVV wil graag zijn oprechte excuses aanbieden aan de betrokken personen. In het geval dat het dit niet rechtstreeks zou kunnen doen, wenst het Instituut dat de JEP deze boodschap doorgeeft.
Het betreurt dat zijn campagne zo’n onaangenaamheid heeft kunnen veroorzaken voor deze personen.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie ‘Op speeddate met zo’n leuke man? Dat kan!’ die gepubliceerd werd in Flair een oproep is aan kandidates om deel te nemen aan een speeddate. Deze gezamenlijke actie van Flair – Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (hierna BIVV) had in feite als doel het verzamelen van spontane reacties met betrekking tot overdreven rijsnelheid, met het oog op een sensibiliseringscampagne over snelheid, op initiatief van het BIVV en gerealiseerd door een communicatiebureau.
De Jury is van oordeel dat de advertentie, verspreid in een medium dat eveneens redactioneel materiaal bevat, niet voorgesteld wordt op zo’n manier dat het publicitaire karakter onmiddellijk blijkt en dat de samenwerking tussen Flair en het BIVV niet kenbaar is, wat strijdig is met artikels 9 en 10 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (hierna ICC code).
De Jury is eveneens van oordeel dat de advertentie in kwestie, door het ware doel van de georganiseerde speeddate te verbergen, het vertrouwen van de consumenten schendt en hen misleidt, wat strijdig is met artikels 3 en 5 van de ICC code.
Tot slot is de Jury van mening dat de advertentie de gevoelens van sommige personen manipuleert en ermee speelt met het oog op een verborgen doel. De Jury is van oordeel dat dit de menselijke waardigheid aantast wat in strijd is met artikel 4, alinea 1 van de ICC code.
Op basis van de voornoemde bepalingen verzoekt de Jury u om een dergelijke advertentie in de toekomst niet meer te verspreiden.
De Jury heeft er nota van genomen dat zowel de uitgever als het BIVV zich ervan bewust zijn dat ze te ver zijn gegaan door zo’n actie te organiseren, dat ze hun excuses aanbieden en zich engageren om waakzamer te zijn bij toekomstige acties.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70