De advertentie toont op de achtergrond een betoging. Op de voorgrond ziet men 2 vrouwen gekleed als schoonmaakster die voor een muur staan met graffiti, die zij trachten te verwijderen. Met als titel “Schoonmaakpersoneel werkt liever legaal», beschrijft de tekst de voordelen van dienstencheques. Slogan : « De dienstencheques. Alles netjes geregeld ».
De adverteerder heeft meegedeeld dat de advertentie deel uitmaakt van een multi-mediacampagne waarvan het thema het volgende is : een betoging ten gunste van de dienstencheques waar men mannen en vrouwen kan zien, zelfs indien de aanwezigheid van deze laatste groter is daar de vrouwen de meerderheid van het schoonmaakpersoneel vertegenwoordigen.
Wat de graffiti betreft, toont de advertentie 2 personen die de graffiti proberen af te vegen, in het kader van een “geschikte” campagne en met humor zonder een gebrek aan burgerplicht te willen aanvaarden of promoten.
De Jury heeft geen opmerking geformuleerd op seksistisch niveau maar heeft beschouwd dat de boodschap duidelijk het risico loopt gepercipieerd te worden als volgt : een persoon vervolledigt de inscriptie van de graffiti met een kleurenspray in de hand. Het feit dat de andere persoon bezig is de graffiti af te vegen sluit de perceptie waarvan de klacht getuigt niet uit, evenmin het verwijt tegen een officiële instantie.
Op basis van art. 1, alinea 2 en 4,3 van de code van de Internationale Kamer voor Koophandel, heeft de Jury de aanbeveling gedaan deze advertentie die een laakbare houding toont niet meer te publiceren.
De adverteerder liet weten dat de campagne afgelopen was en dat hij de advertentie waarvan sprake niet meer zal gebruiken.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70