Spot 1:
Men hoort geluiden van gesprekken tussen vrouwen.
Man: “Mmm, eens kijken. Alle vrouwen ouder dan 40 weg. En alle blondines met chihuahua weg. Ja, nee geen vrouwen met kinderen. En gij ook hé met uw gejodel, komaan weg. Die dronken vrouw weg. En iedereen met een cupmaat kleiner dan E. (Men hoort niets meer) euh D.”
Vrouw: “Wij hebben thuis een manège.”
Voice-over: “Vind de partner die bij je past op rendez-vous.be.
Rendez-vous.be, soms klikt het meteen.”
Spot 2:
Men hoort het lawaai van een voetbalstadion en mannen die roepen.
Vrouw: “Wacht hé, eens kijken. Alle getrouwde mannen weg. Alle mannen met te grote bierbuiken weg. Alle mannen met een te klein fluit. Gij ook met uw irritant stemmetje, kom weg. En die lawaaimaker daar. En alle mannen met een villa kleiner dan 500 m². (Men hoort enkel nog het geluid van de bal) Oei, 250m² dan?”
Man: “Oh, wat zijn die kezen stil, lalala...”
Voice-over: “Vind de partner die bij je past op rendez-vous.be.
Rendez-vous.be, soms klikt het meteen.”
De adverteerder deelde mee het wat de grond van de klacht betreft niet eens te zijn met de luisteraar om volgende redenen:
- De spot is volgens de adverteerder niet helemaal juist begrepen: in de spot hoort men geen groep mannen roepen om aandacht. Het opzet van de spot was dat gesimuleerd wordt dat een vrouw in een voetbalstadion zit en rondkijkt naar alle aanwezige mannen. Zonder dat de mannen om aandacht vragen. Ze zijn aanwezig en dat hoort men. De vrouw gaat vervolgens een selectie maken van de mannen die haar interesseren want ze is single en op zoek naar een toffe partner. Zo’n selectie gebeurt in het dagelijkse leven constant, alleen denkt ze nu luidop terwijl het normaal gezien in gedachten gebeurt. Door haar selectie hoor je minder en minder mannen; diegenen die haar niet echt interesseren zijn niet langer van belang en laten we niet meer horen tot er één overblijft die ok is. En diegene die overblijft is enkel relevant voor de vrouw in kwestie. De versie waarin een man in een café de aanwezige vrouwen screent is op identieke basis uitgewerkt.
- De adverteerder erkent dat er een selectieproces aanwezig is, maar dat is volgens hem in het dagelijkse leven ook zoals hierboven omschreven. De wijze van selectie en afvalprocedure is dan gewoon een metafoor voor het gebruik van de website rendez-vous.be. Op deze website geeft men door middel van een aantal selectiecriteria aan welk partnertype men zoekt. De kracht van rendez-vous.be is dat men een vrij gedetailleerd profiel kan aanmaken, waarbij de selectiecriteria gaan van leeftijd, opleiding, geslacht tot hobby’s en andere persoonlijke voorkeuren.
- De adverteerder heeft niemand willen discrimineren en betreurt dat de campagne zo werd begrepen. Hij wil daarentegen aangeven dat via zijn site wel degelijk iedereen een geschikte partner kan vinden. Waar andere datingsites focussen op uiterlijk en inkomen, profileert hij zich als een zeer objectief, transparant en vooral non-discriminerend platform.
De Jury heeft kennis genomen van de radiospot waarin een vrouw een man selecteert tussen de mannen aanwezig in een voetbalstadion. De Jury heeft ook kennis genomen van de radiospot waarin een man een vrouw selecteert tussen de aanwezige vrouwen in een café.
De Jury is van oordeel dat de radiospots het selectieproces naar een geschikte partner op een humoristische manier symboliseert zonder discriminerend te zijn.
De Jury is ook van oordeel dat de radiospots niet van aard zijn om de man of de vrouw te denigreren.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70