RECKITT BENCKISER – 15/09/2010

Beschrijving van de reclame

Spot ‘pizza’:
De spot toont twee jongens in de keuken. De ene jongen biedt de andere jongen een pizza aan:
Jongen: “Kijk wat ik kan met de pizza. Oeps” (de pizza belandt op zijn broek)
Moeder: “Oh nee en hoe moet mama nu de vettige pizzavlek verwijderen?”
“Geen probleem met de nieuwe Vanish Oxi Action Intelligence Plus.(tekst onderaan in beeld: “Gevaarlijk. Respecteer de gebruiksaanwijzing”) De nieuwe formule met vlekzoekers spoort vlekken op en verwijdert ze. Zelfs de hardnekkigste vetvlekken”
Jongens: “Wauw, cool”
Voice-over: “Een schepje bij elke wasbeurt. Vanish, vertrouw roze, vergeet vlekken” (+ beeld van twee verpakkingen Vanish)
Wordt uw kind verkozen tot de nieuwe vlekkenkoning?
Stuur ons een foto via vanish.be. Misschien verschijnt uw kind dan in de pers en wint u een Whirlpool Green Generation wasmachine.” (verschillende foto’s van kinderen onder de vlekken + verwijzing naar www.vanish.be)

Spot ‘top de maman’ :
De spot toont een jong meisje in de keuken : « Ah non, j’ai pris ce top à maman sans qu’elle le sache et maintenant il y a une tache qui ne part plus. »
Voice-over : « Essayez Vanish Oxi Action. Une dose à chaque lavage avec sa formule Oxi Action, c’est La solution contre les taches. Même celles incrustées que certains détergeants seuls n’enlèvent pas. » (Simulation de lavage avec en petits caractères le texte : sur les tâches de lait/cacao/avoine, vinaigre balsamique et fraise/banane/pomme/orange)
La mère entre la cuisine: « Ah nouveau top ? Il ressemble au mien, ah mais non, le mien a une tache. »
Voice-over : « Vanish, faites confiance au rose, oubliez les tâches.
Découvrez l’efficacité de Vanish oxi action en pistolet. (Test op de kraag van een witte bloes met vlekken afkomstig van blauwe bosbessen en bolognaise, tekst :‘Temps réel 5 mn.’) Visez les taches, la force incroyable de l’oxi gel actif commence à les faire disparaître sous vos yeux. Vanish, faites confiance au rose, oubliez les tâches ».

Spot ‘chemisier grisâtre’:
De spot toont een ploeg van Vanish die op straat voorbijgangers aanspreken.
Vanish: "Je peux voir votre chemisier grisâtre?"
Vrouw: "Mais, il est blanc"
Vanish: "Comparez avec notre blanc"
Vrouw: "Incroyable, il est gris"
Vanish: "Lavage après lavage, les vêtements blancs grisaillent et puis il y a des taches comme celles-ci. (Chocolade en tomatensaus op een wit katoenen hemd) Voici le nouveau Vanish Oxi Action Crystal Blanc. Il associe des micro-cristaux, de puissants agents blanchissants et le pouvoir de l'oxi-action. Regardez. Les taches disparaissent et le blanc redevient blanc (Images à l’appui). Un blanc impeccable. Alors une dose à chaque lavage pour un blanc plus blanc. Maintenant existe aussi en gel. Les taches disparaissent et le blanc est plus blanc (Beelden ter ondersteuning + tekst:"Résultat après 6h de trempage. Respectez les précautions d’emploi).

Motivering van de klacht(en)

De klager heeft meegedeeld dat het product Vanish geen enkele vlek verwijderd en dat de spot ivm de pizza misleidend is omwille van de volgende feiten :
- de pizza van de reclame bevat tomaten en het is zeer moeilijk om dergelijke vlekken uit de kleding te krijgen
- de vlekken die de klager had op een witte t-shirt waren vlekken van in de tuin te werken (aarde en platgedrukte bladeren). De klager wilde de t-shirt wassen, maar de vlekken waren nog altijd aanwezig na de wasbeurt.
De klager heeft een terugbetaling van de flessen gevraagd.

Standpunt van de adverteerder

Wat betreft de reclamespots heeft de adverteerder bevestigd dat de dienst Onderzoek en Ontwikkeling tests uitgevoerd heeft om de doeltreffendheid van het product te tonen en dit voor een grote waaier aan vlekken. Deze tests (uitgevoerd in de standaard WFK omstandigheden) leiden inderdaad tot een beter wasresultaat bij gebruik van het product Vanish in vergelijking met het gebruik van enkel een wasmiddel en dit voornamelijk voor vlekken veroorzaakt door ketchup en bladeren.

De adverteerder heeft bevestigd dat de eisen die ze in de bewuste spot gebruiken gevalideerd en bewezen werden. De bewijzen van doeltreffendheid kunnen verschillen in aard : wetenschappelijke lectuur, voornamelijk mbt de samenstelling, waarnemings- en tevredenheidstesten door de consumenten, technische testen die ofwel door de wetenschappelijke of technische diensten van de producent ofwel door externe laboratoria kunnen uitgevoerd worden.

De technische tests kunnen (en worden vaak) gevoerd aan de hand van officiële standaards die van toepassing zijn op het product en die gedefinieerd worden door onafhankelijke instellingen die als referentie worden gezien binnen hun domein (WFK,…). Maar behalve wanneer een wettelijke of reglementaire tekst het expliciet voorziet, kan een test gevoerd worden volgens de methodologie die gedefinieerd werd door de fabrikant. Dit op voorwaarde dat de tests in kwestie gevalideerd worden en geen vertekening noch een tegenstrijdig bewijs leveren en dit, onder voorbehoud, om de geijkte uitdrukking te hernemen van het soevereine oordeel van de rechtbanken.

De adverteerder heeft uitdrukkelijk bevestigd dat de eisen gevalideerd werden door visuele testen met panelleden.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de TV spots in kwestie het gebruik van het product Vanish Oxi Action in combinatie met een wasmiddel in beeld brengen en dat ze bevestigen dat de vlekken verdwijnen.

De Jury is van oordeel dat voor deze TV spots het nodige materiaal werd aangeleverd door de adverteerder om de beweringen in kwestie te staven en de Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren met betrekking tot deze beweringen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier

Adverteerder: RECKITT BENCKISER
Product/Dienst: Vanish
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  15/09/2010