Een tv-spot toont een man die de werking van het product Antikal illustreert in een badkamer in aanwezigheid van 2 vrouwen.
Man : Ziezo vaarwel kalk met Antikal. Het is de enige met beschermde film tegen waterdruppels. De douche is een tijdje beschermd tegen kalkaanslag. Ik scheer mijn snor niet af zolang de kalk niet terugkomt.
Vrouw : Afgesproken.
Vervolgens controleren de 2 vrouwen of er kalkaanslag waar te nemen is op de badkamertegels (tekst onderaan: na 9 douchebeurten) en wordt de man in beeld gebracht met een snor.
Vrouw: Hopelijk sta je ook met een baard Nicolas.
Mannenstem + tekst : Antikal, de nummer 1 tegen kalkaanslag.
Tekst onderaan naast asterisk : Antikal is de meest verkochte kalkreiniger in Belgiƫ.
De adverteerder deelde mee dat alle claims die in de TV spot gemaakt worden, gebaseerd zijn op grondig wetenschappelijk onderzoek. Hij stelde dat de beelden volledig in lijn zijn met wat in reclame voor dit soort producten gebruikelijk is. Tot slot stelde hij dat Antikal dagelijks door duizenden consumenten tot hun volle tevredenheid wordt gebruikt voor het verwijderen van kalk en zeepresten van badkuipen, douches, kranen en geglazuurde tegels. Hij was dan ook van mening dat deze TV spot niet misleidend is en aan de gemiddelde consument een correcte voorstelling geeft van de werking van het product.
Vooreerst merkte de Jury op dat het niet tot haar bevoegdheid behoort zich uit te spreken met betrekking tot het product zelf, doch uitsluitend met betrekking tot de correctheid van de inhoud van de reclame.
Na onderzoek van de spot heeft de Jury gemeend dat deze geen beweringen of voorstellingen bevat die van aard zijn om de gemiddelde consument te misleiden omtrent de eigenschappen van het aangeprezen product. Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70