Op de site van het Brussels Summer Festival wordt de volgende prijs aangekondigd in rode letters op een gele cirkel: “PRESALE 40€ PASS 10 DAYS 09 -> 18.08”. Als men hierop klikt en vervolgens op “Pass 10 Days”, dan leest men de vermelding “BSF – Pass 10 days 43.00 € Prijs BTW inbegrepen”. Door op “Reserveer nu” te klikken, ziet men de prijs van 40.00 € en kosten ten bedrage van 3.00 € evenals de vermeldingen “Wenst u een annulatieverzekering af te sluiten?” en “De kostprijs van deze verzekering bedraagt 5% van uw totale bestelling” en, onder “Meer info over de annulatieverzekering”, automatisch aangekruist, de vermelding “Ik wil een annulatieverzekering afsluiten”.
Door te klikken op “Stap 2 – levering en login”, ziet men onder “Kies de leveringswijze van uw tickets”, automatisch aangekruist, de vermelding “print@home (1.00 € per verzending)”.
De adverteerder deelde mee dat er een fout staat op de startpagina. Normaal voegt hij altijd een asterisk toe naast het tarief van 40€ om te verduidelijken dat het gaat om een tarief zonder de kosten van de kaartverkoop. Op alle pagina’s zijn de wijzigingen trouwens al uitgevoerd.
De tarieven die gebruikt zullen worden bij de verkoop aan de deur zullen aangeduid worden met “kosten voor de kaartverkoop inbegrepen” om elke verwarring te vermijden.
De adverteerder heeft rekening gehouden met de opmerking betreffende de annulatieverzekering en heeft de wijzigingen al aangebracht.
Het print@home tarief is zeer vaak 1€ en wordt in meerdere domeinen gebruikt. De adverteerder is niet volledig onafhankelijk en moet zich dus plooien naar de tarieven die gezet worden door het ticketingbedrijf waarmee hij samenwerkt.
Samengevat heeft de adverteerder concreet gereageerd op de klacht door zijn website aan te passen en zal hij er in de toekomst alles aan doen opdat hij zulke klachten niet meer zal ontvangen.
De Jury heeft vastgesteld dat, op het moment dat de klacht werd ingediend, de site van het Brussels Summer Festival op zijn homepage een prijs van 40€ vermeldde voor een 10 dagen pass en, op een andere pagina, een prijs van 40€ verhoogd met 3€ kosten en nog andere leveringskosten.
De Jury heeft kennis genomen van het antwoord van de adverteerder volgens hetwelk het om een fout ging die ondertussen werd rechtgezet.
De Jury is van oordeel dat de reclame die een prijs van 40€ vermeldde, terwijl de echte prijs voor de pass in kwestie minimum 44€ bedroeg, misleidend was in de zin van artikels 88 en 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
Niettemin heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder de website reeds had aangepast ingevolge de klacht en dat de homepage van de site in kwestie nu « 40€* » vermeldt, waarbij de asterisk duidelijk verwijst naar de vermelding « excl. ticket fee ». De Jury is van oordeel dat de reclame op deze manier niet meer van aard is om de consument te misleiden wat betreft de prijs van de 10 dagen pass.
De Jury heeft er eveneens nota van genomen dat de annulatieverzekering niet meer automatisch aangekruist staat en dat de « print@home » kosten inherent zijn aan de samenwerking met het ticketingbedrijf.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70