De advertentie ter promotie van het nieuwe datingprogramma ‘Kannikiezen’, op TMF, toont drie getekende vagina’s die elk een ander patroon hebben in het schaamhaar (kruis, natuurlijk, doodskop). Onder elke tekening staat een vakje zoals op een stemformulier.
Onderaan: het logo van “Kannikiezen”, de tekst: “Het nieuwe datingprogramma op TMF. Vanaf woensdag 3 november 12u30 en 21u30. www.tmf.be” en het logo van TMF met de tekst “Live now”.
MTVN zendt een nieuw datingprogramma uit op de zender TMF. In het programma krijgt een vrijgezel de kans om uit 3 verschillende andere vrijgezellen de meest ideale date te kiezen en om vervolgens samen op vakantie te gaan. Voor de promotie van het programma is een printcampagne ontwikkeld met als terugkerend thema de keuze uit drie verschillende typen. Er zijn drie verschillende advertenties gemaakt, waaronder de beklaagde advertentie.
De adverteerder is van mening dat de advertentie niet aanstootgevend is om de volgende redenen:
MTVN heeft gekozen om op een ludieke manier de inhoud van haar programma in de advertenties te laten zien; de keuze uit drie verschillende typen. Dat niet iedereen deze wijze van reclame maken kan waarderen is vanzelfsprekend. Niet iedereen heeft immers dezelfde smaak. De uiting is echter voor de gemiddelde lezer niet zodanig schokkend dat deze ontoelaatbaar dan wel aanstootgevend is.
In de Regels inzake “Humor in Reclame” staat dat een uiting met humor een persoon of een groep personen niet mag kleineren of discrediteren. De advertentie maakt deel uit van een grotere printcampagne waarbij een gelijkmatige verdeling van beide geslachten wordt gemaakt. Er is derhalve geen sprake van het kleineren van of discrediteren van vrouwen. MTVN is tevens van mening dat de uiting niet kleinerend is tegenover jongeren, aangezien jongeren juist de doelgroep van TMF is en MTVN nimmer uitingen zal maken die haar doelgroep enigszins zal kleineren of discrediteren.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie ter promotie van ‘Kannikiezen’, het nieuwe datingprogramma op TMF, drie getekende vagina’s toont die elk een ander patroon hebben in het schaamhaar (kruis, natuurlijk, doodskop). Onder elke tekening staat een vakje zoals op een stemformulier.
De Jury heeft ook kennis genomen van de volledige campagne (advertentie met drie verschillende condooms en advertentie met drie verschillende standjes).
De Jury heeft derhalve vastgesteld dat zowel de vrouw als de man aan bod komt en is van oordeel dat deze campagne niet seksistisch of beledigend overkomt, noch denigrerend ten aanzien van de vrouw.
De Jury heeft tevens vastgesteld dat de beeldvorming gelinkt is aan het datingprogramma en is van oordeel dat dergelijke afbeeldingen (gerealiseerd onder getekende vorm) niet aanstootgevend zijn voor een volwassen publiek.
Daarentegen is de Jury van oordeel dat deze reclame niet geschikt is om gepubliceerd te worden in een medium dat gericht is op een jonger publiek (in casu een jongerenmagazine zoals Joepie). De Jury is namelijk van oordeel dat deze reclame in een jongerenblad ongepast en maatschappelijk onverantwoord overkomt, daar in deze reclame relatievorming herleid wordt tot puur seksuele relaties (daten wordt op expliciete wijze gelinkt aan seks). Gelet hierop heeft de Jury gemeend om een advies van voorbehoud te moeten formuleren mbt de publicatie van deze reclame in media gericht op jongeren (zoals in casu Joepie).
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70