De TV spot toont een man die op het toilet zit en er zijn behoefte doet. Dan staat hij recht, trekt zijn broek op, neemt zijn behoefte uit het toilet en rolt, kneedt en plet deze zoals een “taartdeeg”. Met een machine maakt hij er een vinylplaat van.
De adverteerder deelde mee dat de MTV filler in kwestie gebruikt maakt van een woordspelletje. Een plaat wordt “geperst” zoals men “drukt” (press in het Engels) op het toilet om zijn behoefte te doen. De twee uitdrukkingen worden gemengd.
Waarom? Om jongeren op een humoristische manier aan te moedigen “to make your own shit”, hun eigen muziek te maken.
De spot is inderdaad expliciet, maar jongeren zijn meer gewoon dan dit en het is een manier om hun aandacht te trekken. Bovendien is de filler in zwart-wit en op die manier zijn de beelden minder realistisch.
Uiteindelijk is het de bedoeling om een positieve boodschap over te brengen: jij kunt het, je eigen muziek maken en even gemakkelijk als naar het toilet gaan.
Natuurlijk moet een ethische code de audiovisuele inhoud regelen, maar niet ten koste van de creatieve vrijheid. MTV heeft inderdaad een geheel eigen manier van communiceren die erg geapprecieerd wordt door jongeren. Volwassenen hoeven het niet te appreciëren aangezien de boodschap niet voor hen bedoeld is.
Wat de klacht betreft, beelden van personen op het toilet komen erg vaak voor in films, series, etc. Dit is dus geen voorbeeld van het achteruitgaan van de moraal en niets in de spot wijst op een gebrek aan respect of geweld ten opzichte van anderen.
De Jury heeft vastgesteld dat de spot een scène toont waarin een jongeman zijn behoefte recupereert en deze daarna kneedt en plet om er een vinylplaat van te maken.
De Jury heeft kennis genomen van de uitleg verschaft door de adverteerder, maar heeft deze niet weerhouden.
De boodschap ontsnapt en de beelden zijn onaangenaam. De Jury is van oordeel dat deze realisatie van zeer slechte smaak getuigt.
Daar dergelijke vorm van communicatie van aard is om negatieve reacties uit te lokken bij het publiek, heeft de Jury gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 2 van haar reglement.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70