MTV – 16/12/2010

Beschrijving van de reclame

De TV spot toont een man die op het toilet zit en er zijn behoefte doet. Dan staat hij recht, trekt zijn broek op, neemt zijn behoefte uit het toilet en rolt, kneedt en plet deze zoals een “taartdeeg”. Met een machine maakt hij er een vinylplaat van.

Motivering van de klacht(en)

De klager was geschokt en verontwaardigd door deze reclame (rond ongeveer 18u15), die obscene en respectloze beelden toont van de mens en in het bijzonder respectloos is voor andere mensen. Kinderen kijken televisie op een dergelijk uur en geen enkele boodschap geeft aan dat de spot verboden is voor kinderen. Welk beeld krijgen wij van de maatschappij met een dergelijke reclame? Dit soort van boodschap toont dat de fundamentele waarden van beleefdheid en discretie in verval raken en is absoluut niet educatief of humoristisch.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de MTV filler in kwestie gebruikt maakt van een woordspelletje. Een plaat wordt “geperst” zoals men “drukt” (press in het Engels) op het toilet om zijn behoefte te doen. De twee uitdrukkingen worden gemengd.
Waarom? Om jongeren op een humoristische manier aan te moedigen “to make your own shit”, hun eigen muziek te maken.

De spot is inderdaad expliciet, maar jongeren zijn meer gewoon dan dit en het is een manier om hun aandacht te trekken. Bovendien is de filler in zwart-wit en op die manier zijn de beelden minder realistisch.

Uiteindelijk is het de bedoeling om een positieve boodschap over te brengen: jij kunt het, je eigen muziek maken en even gemakkelijk als naar het toilet gaan.

Natuurlijk moet een ethische code de audiovisuele inhoud regelen, maar niet ten koste van de creatieve vrijheid. MTV heeft inderdaad een geheel eigen manier van communiceren die erg geapprecieerd wordt door jongeren. Volwassenen hoeven het niet te appreciëren aangezien de boodschap niet voor hen bedoeld is.

Wat de klacht betreft, beelden van personen op het toilet komen erg vaak voor in films, series, etc. Dit is dus geen voorbeeld van het achteruitgaan van de moraal en niets in de spot wijst op een gebrek aan respect of geweld ten opzichte van anderen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot een scène toont waarin een jongeman zijn behoefte recupereert en deze daarna kneedt en plet om er een vinylplaat van te maken.

De Jury heeft kennis genomen van de uitleg verschaft door de adverteerder, maar heeft deze niet weerhouden.

De boodschap ontsnapt en de beelden zijn onaangenaam. De Jury is van oordeel dat deze realisatie van zeer slechte smaak getuigt.

Daar dergelijke vorm van communicatie van aard is om negatieve reacties uit te lokken bij het publiek, heeft de Jury gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 2 van haar reglement.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: MTV
Product/Dienst: MTV
Media: TV
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Type beslissing: Advies van voorbehoud
Datum afsluiting:  16/12/2010