Op de website is er een promo voor ‘My 15’ met een voordeel naar keuze: “Onbeperkt sms’en” en op de volgende pagina “Onbeperkt sms’jes naar alle netwerken”. Als men op ‘Volgende’ klikt komt men op een pagina waarop onder meer het volgende vermeldt wordt: “Je wilt:
Een nieuw abonnement bestellen:
Je hebt nog geen Mobistar-abonnement, je hebt al een herlaadkaart van Mobistar of je wil je huidige abonnement behouden en er nu één toevoegen.
Je hebt reeds een abonnement bij Mobistar:
Je hebt al een abonnement van Mobistar en je wilt dit wijzigen of verlengen. Helaas kan je niet genieten van deze promo, maar Mobistar bied je tal van andere voordelen aan.”
De adverteerder heeft meegedeeld dat de promotie op het web ‘50% korting gedurende 18 maanden’ enkel geldig is voor nieuwe klanten die intekenen op een nieuw abonnement via de website. Dit staat ook duidelijk vermeld in de voorwaarden. De persoon die klacht heeft ingediend is reeds klant sinds 2009. Bestaande klanten kunnen door Mobistar worden gecontacteerd om hun contract te verlengen. De voorwaarden voor de verlenging worden meegegeven via telefoon en nadien schriftelijk bevestigd aan de klant, deze voorwaarden zijn niet noodzakelijk dezelfde als de voorwaarden voor nieuwe klanten.
De Jury heeft enerzijds vastgesteld dat de klacht betrekking heeft op de uitvoering van een contract naar aanleiding van telefonische contacten tussen de klager en een medewerker van Mobistar. Dienaangaande merkt de Jury op dat dit aspect (contract en telefonische gesprekken) buiten haar bevoegdheid valt, daar zij enkel bevoegd is voor de inhoud van de reclame. Zij neemt er wel nota van dat de adverteerder bereid is om de klacht volledig na te gaan op basis van de gegevens van de klager.
De Jury heeft anderzijds vastgesteld dat de klager naar een pagina van de website van Mobistar verwijst. De Jury is van oordeel dat deze pagina reclame inhoud betreft (‘bestseller’, ‘promo’, …).
De Jury heeft deze reclame onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen.
De Jury heeft vastgesteld dat de reclame op de website onder meer het volgende vermeldt: “Onbeperkt sms’en” en op de volgende pagina “Onbeperkt sms’jes naar alle netwerken». Slechts op het ogenblik dat men op ‘Volgende’ klikt, leest men dat bestaande klanten niet van deze promo kunnen genieten.
De Jury is van mening dat dit een essentiële informatie uitmaakt in de zin van artikel 90 §1 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en dat deze informatie meteen en op duidelijke wijze in de reclame vermeld moet worden om risico tot misleiding te vermijden.
Op basis van artikels 88 en 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en van artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om zijn reclame in die zin aan te passen.
De adverteerder deelde mee dat hij vanaf heden op zijn online banners zal vermelden dat de promotie geldig is voor nieuwe klanten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70