De radiospots laten kinderen aan het woord die vertellen wat ze leuk vinden aan McDonald’s, gevolgd door een vrouwenstem die zegt:
“Mc Donalds dat is echt iets voor kinderen. En het kindermenu kost bij McDonald’s maar 4,30 euro.”.
De adverteerder deelde mee dat de radiospot binnen een multimediale campagne (radio + televisie) rond het kindermenu ‘Happy Meal’ kadert. De Tv campagne wil op een leuke manier informeren over Happy Meael (componenten + prijs).
Het radiospotje beoogt hetzelfde objectief doch met de volgende nuance: het woord is aan kinderen gelaten. Geen scriptjes geschreven maar spontane input van kinderen: wat vinden zij leuk aan McDo, wat niet, wat kan beter etc. De adverteerder heeft dan ook de input van de kids “as such” opgenomen in zijn campagne. Nergens wordt er vermelding gemaakt van de voeding, het gaat net om de ervaring bij McDonald’s zoals die beleefd wordt door kinderen.
De doelgroep van deze campagne zijn VVA 25-44, dus geen kinderen maar ouders.
In al zijn communicatie schuift hij het belang van evenwichtige voeding naar voren. Om die reden legt hij de nadruk op keuzes als water en vers fruit. Die zijn naar zijn mening een mooie aanvulling bij een kindermenu dat bestaat uit frietjes, een hamburger of wrap en worteltjes. Deze portie groenten is geen optie: het zit standaard in elk kindermenu.
Een bezoekje aan McDonald’s blijft voor kinderen (en volwassenen) een leuk moment en past binnen het kader van een evenwichtige levensstijl.
Onderzoek heeft uitgewezen dat heel wat Belgen van mening zijn dat McDonald’s een typisch familierestaurant is (Egerie research Oktober 2010). Groot en klein vinden er lekkere producten die ze in een prettig kader kunnen consumeren.
Kinderen leggen ze in de watten met hun kindermenu’s en met de speelzone, die past binnen hun politiek van het promoten van een actieve levensstijl.
Met bovenstaande argumenten meent de adverteerder te mogen stellen dat McDonald’s een echte plek voor kinderen is. Hij schuwt zijn verantwoordelijkheid niet, biedt hen evenwichtige maaltijden en voorziet in heel wat faciliteiten die zowel door de kleintjes als de ouders gesmaakt worden (kinderstoelen, plastic kinderslabben, speelzone waar fysische inspanningen nodig zijn).
Vooreerst merkt de Jury op dat haar bevoegdheid zich beperkt tot de inhoud van de reclame in kwestie en zij zich niet uitspreekt met betrekking tot de aangeboden producten.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospots kinderen aan het woord laten die vertellen wat ze leuk vinden aan Mc Donalds, gevolgd door een vrouwenstem die zegt “Mc Donald’s dat is echt iets voor kinderen. En het kindermenu kost bij Mc Donald’s maar 4,30 euro.”
De Jury is van oordeel dat de spot geen elementen bevat die kinderen of ouders ertoe zouden aanzetten om er slechte eetgewoonten op na te houden. Er zijn geen aansporingen in de spot om regelmatig (dagelijks, wekelijks…) naar Mc Donalds te gaan, noch om overdreven porties te consumeren. De spot spreekt enkel van het kindermenu en de prijs ervan.
Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat deze spot niet strijdig is met de bepalingen van de reclamecode voor voedingsmiddelen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70