De advertentie toont de nieuwe Maserati Quattroporte met als slogan « De l’art pour connaisseurs ».
Onderaan : vermeldingen inzake brandstofverbruik en CO2 uitstoot.
De adverteerder deelde mee dat hij de Febiac code overgemaakt heeft aan zijn reclamebureau met de instructie om alle publiciteit in overeenstemming te brengen met deze code. Hij deelde mee dat aangezien alle advertenties door het reclamebureau opgemaakt worden in verschillende formaten, het voor hem moeilijk is om dit te controleren. Hij stelde tot zijn spijt te hebben vastgesteld dat de lettergrootte van de vermeldingen in kwestie kleiner zijn dan de kleinste lettergrootte van de verstrekte informatie en ook niet aan de minimumgrootte beantwoorden. De afmetingen bedragen :350 mm x 250 mm voor de advertentie, 2,85 mm voor de bodytekst en 1,59 mm voor de emissieregel.
Hij deelde mee dat hij onmiddellijk instructie heeft gegeven aan zijn reclamebureau om de advertentie aan te passen overeenkomstig de code.
De Jury heeft genoteerd dat de vermeldingen inzake brandstofverbruik en CO2 in de advertentie in kwestie (350 mm x 250 mm) slechts 1,59 mm bedragen en dus niet alleen kleiner zijn dan lettergrootte van de verstrekte informatie (2,85 mm), maar ook kleiner dan de minimale lettergrootte die voorop wordt gesteld door art. 5 van de Febiac code (3 mm vanaf A5).
Op basis van het KB van 05/09/01 en art. 5 van de Febiac code heeft de Jury aan de adverteerder verzocht om deze advertentie te wijzigen en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
Dienaangaande heeft de Jury genoteerd dat de adverteerder de nodige maatregelen genomen heeft om deze fout te laten rechtzetten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70