In een radiospot hoort men een hond die blaft en een vrouw die het volgende vraagt aan een man : « Tu peux surveiller Poupette ? J'en ai pour une minute » . De man : « Bien sûr. Oui Poupette du calme elle va revenir. Oh tu veux jouer. Tiens attrape la boulette. Allez hop ». (Men hoort een wagen remmen en dat de hond wordt aangereden). « Poupette !!!! ». Vervolgens zegt een andere mannenstem :« Vous voudriez disparaître. Là, maintenant, tout de suite. Allez vite voir nos nouvelles promotions sur Lufthansa.be et réservez online pour les meilleurs prix. Lufthansa, there is no better way to fly ».
De adverteerder liet gelden dat het geenszins zijn bedoeling was om luisteraars te kwetsen en na ontvangst van 2 klachten heeft hij deze spot dan ook onmiddellijk ingetrokken. Hij betreurt het dat deze spot verkeerd geïnterpreteerd werd.
De Jury was van oordeel dat deze boodschap niet getuigt van goede smaak. Daar dergelijke vorm van communicatie, die geen enkel verband vertoont met het voorwerp van de reclame in kwestie, sommige mensen kan kwetsen en negatieve reacties kan uitlokken, heeft zij gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig art. 4 van haar reglement.
De adverteerder bevestigde dat deze spot inderdaad werd stopgezet en niet meer zal uitgezonden worden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70