De advertentie met als titel “Les femmes à poêle* vont passer à la casserole” toont een naakte vrouw die een kookpan ter hoogte van haar buik vasthoudt. Slechts een gedeelte van het lichaam is zichtbaar (van onder de borsten tot boven de dijen). De asterisk verwijst naar de vermelding onderaan “Les hommes aussi, y’a pas de raison”.
Andere vermeldingen en foto’s m.b.t. de Journée des Saveurs en de verjaardag van Joseph Design.
De adverteerder deelde mee dat zij zich als vrouw ergert aan
deze negatieve reactie. De associatie met seksueel geweld en verkrachting komt niet eens bij haar op. Deze overdreven reactie kwetst haar enorm en zij begrijpt dergelijk geweld niet. Zij kan het niet vatten dat deze persoon niet begrijpt dat men humor gebruikt(zie* “et les hommes aussi, y a pas de raison”).
De Jury stelde vast dat de advertentie als titel heeft“Les femmes
à poêle* vont passer à la casserole” en dat de asterisk verwijst
naar de vermelding onderaan « les hommes aussi, y’a pas de raison ». De Jury stelde eveneens vast dat de advertentie een naakte vrouw afbeeldt die een kookpan ter hoogte van haar buik vasthoudt, maar dat de foto slechts een gedeelte van het lichaam toont (van onder de borsten tot boven de dijen).
De Jury is van oordeel dat deze afbeelding van de vrouw geen enkel onfatsoenlijk element bevat, maar dat de slogan niet verfijnd is en niet van de beste smaak getuigd. Daar dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan teweegbrengen bij het publiek, is de Jury van mening een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 2 van haar reglement.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70