De spot in de vorm van een tekenfilm toont een man aan het stuur en zijn moeder. Deze laatste zegt met name, met een Italiaans accent: “Attenzione! Remmen, remmen, past op! Mama mia, moet gij nu zo racen? (…) Luigi waar vliegt gij naartoe? Bel mij eens als ge aangekomen zijt eh. Seg en ziet dat ge niet te laat thuiskomt eh! Denk aan uw mamma.”.
De klaagster deelde mee dat de moeder in de reclame bij het geven van commentaar een Italiaans accent imiteert en het beeld van een Italiaanse moeder karikaturiseert. Het gaat volgens haar om discriminatie, zelfs racisme ten aanzien van personen van Italiaanse origine, rekening houdend met het ridicule karakter dat aan de “mamma” en haar woorden wordt gegeven.
De adverteerder deelde mee dat het helemaal niet de bedoeling is om met zijn reclame mensen een onaangenaam gevoel te geven – alles vertrekt bij hem vanuit een ‘cartoonesk’ idee met een knipoog. Hij had sinds de lancering van de spot enkele maanden geleden ook nog geen klachten gehoord of ontvangen, maar als blijkt dat hij toch mensen tegen de borst stoot, neemt hij dat graag ter harte, en hij heeft deze reclame ‘offline’ gehaald.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
De Jury heeft vastgesteld dat deze getekende animatiespot een geanimeerde conversatie tussen een chauffeur en zijn moeder die naast hem zit in beeld brengt, waarbij beide protagonisten met een Italiaans accent spreken.
Zij is van mening dat het humoristische gebruik van overdrijving in een fictionele context duidelijk uit de spot blijkt en getuigt van het figuurlijke karakter ervan, en dat de spot met name ook als dusdanig zal worden herkend door de gemiddelde kijker.
Zij is eveneens van mening dat het gebruik van een bepaald accent in dit geval niet van aard is om beschouwd te worden als een stereotype dat eigenschappen eigen aan een bevolkingsgroep aanhaalt en dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie of tegen de gangbare gedachtegang binnen de bevolking.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze tv-spot niet van aard is om Italiaanse moeders of Italianen in het algemeen te denigreren of te stigmatiseren en geen intolerant of racistisch gedrag oproept.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op deze punten.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70