De advertentie met de titel “Laat uw interieur ook niet in zijn blootje staan!” toont een naakte jonge vrouw die met gekruiste armen en benen op een armstoel zit.
De adverteerder deelde mee dat de dame in kwestie gepositioneerd zit in een mooie klassieke armstoel, met een moderne touch dankzij de rode bekleding. Verder wordt deze vergezeld van een staanlamp en ziet de rest van de kamer er verkommerd, onderkomen en naakt uit. Dit is ook de link met de naakte dame. De ruimte is op geen enkele wijze “aangekleed”, gedecoreerd. De adverteerder wil potentiële klanten op deze wijze adviseren hun interieur niet te laten verkommeren, vandaar de slogan “Laat uw interieur ook niet in zijn blootje staan”. Ook wil hij de natuurlijke schoonheid van de dame linken aan de schoonheid van de natuurlijke materialen waaruit zijn meubels vervaardigd zijn.
Uit de mediaplanning kan bovendien afgeleid worden dat deze advertenties door vele duizenden consumenten gezien zijn. Dat hier welgeteld één klacht uit voortvloeit sterkt hem in de overtuiging dat dit beeld op geen enkele wijze choquerend of schofferend is. Dat zou in zijn branche zelfs een tegenovergesteld effect hebben aangezien hij dikwijls een bevestiging ziet van het stereotiepe beeld dat bij koppels vooral de vrouw de meubels uitkiest. Indien hij vrouwen tegen hem in het harnas zou jagen, zou zijn omzet hier ongetwijfeld onder lijden.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie met de titel “Laat uw interieur ook niet in zijn blootje staan!” een naakte jonge vrouw toont die met gekruiste armen en benen op een armstoel zit.
De Jury heeft genoteerd dat de naaktheid van de vrouw gebruikt wordt om het aspect van verkommering te illustreren. Ze is van mening dat het gebruik van de vrouw om een commerciële boodschap over te brengen met betrekking tot een product dat geen enkele directe link heeft met het lichaam van de vrouw misplaatst is.
Op basis hiervan en gelet op het feit dat een dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan veroorzaken bij het publiek, heeft de Jury dan ook gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 2 van haar reglement en doet zij een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder.
Een advies van voorbehoud impliceert dat de adverteerder vrij is op het vlak van het gevolg dat hij hieraan wenst te verlenen.
De adverteerder heeft bevestigd dat de campagne beëindigd is en dat het beeld niet meer zal worden gebruikt.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70