De advertentie toont een vrouw in zwarte lingerie die zich achter glas (in een etalage) bevindt. Ze kijkt boos en schreeuwt.
Tekst: Mid-season kortingen 11/10/10 – 24/10/10.
Tot 50 %.
Logo Hunkemöller
Bestel ook op www.hunkemoller.be
De adverteerder deelt mee dat zijn reclame-uitingen voor zijn uitverkoop- en afprijzingen, inderdaad een foto tonen van een dame in lingerie in vrij expressieve maar geenszins agressieve toestand. Zijns inziens drukt het beeld een dame uit die aandacht vraagt van het winkelend publiek (en daarvoor op de ramen slaat) voor de uitzinnige kortingen, soms tot 70%. De fotografie is bedoeld om het uitzinnige te onderstrepen, de barsten in de ramen zijn bedoeld om de foto kracht bij te zetten.
Het is absoluut niet de bedoeling om vrouwen in een gewelddadige omgeving neer te zetten of een link te maken naar huiselijk geweld en de adverteerder betreurt deze associatie. Hunkemöller wil juist de vrouw als individu en krachtige persoonlijkheid neerzetten, maar met een knipoog naar zichzelf. Naar zijn mening sluit de betreffende reclame uiting aan bij dit statement.
De Jury is van oordeel dat deze reclame geen enkele verklaring of visuele voorstelling bevat die verwijst naar geweld of onderdrukking van de vrouw. Zij is tevens van oordeel dat deze reclame niet vernederend of seksistisch overkomt ten aanzien van de vrouw, noch indruist tegen de geldende fatsoensnormen.
De expressieve houding van de vrouw in lingerie en de barsten in het raam, in combinatie met de tekst « Mid-Season kortingen / tot -50% » zijn duidelijk bedoeld om de aandacht te trekken op de kortingen, zonder dat deze enige provocatie of geweld oproepen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70