Verschillende affiches tonen telkens hetzelfde model in ondergoed, met de prijs van het product in kwestie, het H&M-logo en de vermelding “Meer cadeautips op HM.com”.
De Jury heeft de affiches in kwestie onderzocht op basis van de artikels 4 en 6 van haar reglement die voorzien dat in geval van onontvankelijkheid, manifeste inbreuken of manifest gebrek aan inbreuken, de adverteerder niet wordt uitgenodigd zijn standpunt over te maken.
De Jury heeft vastgesteld dat de affiches een model in lingerie afbeelden om het lingeriemerk in kwestie te promoten. De afbeelding van de vrouw staat dus in verband met het product dat aangeprezen wordt in de reclame.
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context en het feit dat er een verband bestaat met het product, heeft de Jury geoordeeld dat deze afbeeldingen geen onfatsoenlijke, obscene, pornografische of seksistische elementen bevatten. Zij heeft geoordeeld dat deze reclameboodschappen voor lingerie de menselijke waardigheid van de vrouw niet aantasten. De Jury heeft geoordeeld dat er geen enkele aansporing is ten aanzien van mannen om zich op een afkeurenswaardige manier te gedragen tegenover vrouwen en dat de terzake geformuleerde verwijten een persoonlijke mening uitdrukken die, volgens haar, het standpunt van de meerderheid van het publiek niet weergeven.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70