De TV spot toont een vrouw die met onblote borsten over het strand loopt en haar vriend omhelst. Tussendoor en op het einde worden er beelden getoond van de deodorant.
Voice-over: “Voel je fantastisch met innovatie van Fa Nutriskin. De eerste deo met 7 verzorgende ingedriënten en 48 uur bescherming. Ongelooflijk betrouwbaar, onweerstaanbaar zacht. Voel je fantastisch met de nieuwe deo’s van Fa Nutriskin.”
Henkel maakt reeds sedert lange tijd gebruik van het thema "naakt" voor sommige van haar producten, zoals daar zijn Fa bad - en doucheproducten (voor de eerste keer al in 1973).
De positionering van Fa draait sedert de jaren ‘60 rond claims zoals “Wilde Frisheid”. In de spots wil Henkel steeds deze vrijheid en spontaniteit naar voor brengen. Meer bepaald de rol van de vrouw in deze situaties is er een van een positief ingestelde, vrijgevochten vrouw die het leven omarmt. De Fa producten worden ook hoofdzakelijk gekocht door vrouwen die hier ook de specifieke doelgroep van deze publiciteit zijn.
Het naakt wordt op een natuurlijke en spontane maar heel respectvolle manier getoond: slechts het bovenlichaam is zichtbaar. Bovendien wordt een deodorant, net als bad- en doucheproducten vaak gebruikt, in het dagelijkse “opmaak” moment, in een omgeving waar men redelijkerwijs naakt is.
Het naakt is in deze spot geen doel op zich, enkel een middel om het product, in een sfeer van frisheid en energieke uitstraling naar voor te brengen.
De Jury heeft vastgesteld dat de Tv spot een vrouw toont met ontblote borsten die op het strand haar partner tegemoet loopt, dit teneinde de eigenschappen van het product (zoals frisheid) op de voorgrond te plaatsen.
De Jury merkt op dat het product een verband vertoond met de getoonde beelden (deodorant –lichaam).
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context is de Jury van oordeel dat deze beelden niet aanstootgevend of onfatsoenlijk overkomen en geenszins van aard zijn om de waardigheid van de vrouw aan te tasten.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70