Op de affiche staat de volgende tekst op een paarse achtergrond: "Contrairement à l'antidépresseur, l'amant ne coûte rien à la sécu".
Daaronder een afbeelding van een rode appel waarin gebeten is en « Gleeden.com – le 1er site de rencontres extra-conjugales pensé par des femmes ».
De adverteerder deelde mee dat hij vandaag meer dan 1 150 000 leden verenigt. In hoofdzaak dankzij de onderzoeken en het inhoudelijk werk die in samenwerking met experten uitgevoerd worden rond het thema van het koppel en de vrijheid die paren zichzelf toekennen, wordt het platform erkend als een referentie in Europa. Gleeden.com is vóór alles een sociale netwerksite en een technologisch platform.
Meer dan 50 000 Belgen zijn momenteel ingeschreven op Gleeden.com. In lijn met het imago van het platform, exclusief en elegant, trekt de campagne eveneens de kaart van humor en luchtigheid.
De Jury heeft er vooreerst nota van genomen dat de betwiste reclame promotie maakt voor een website voor buitenechtelijke ontmoetingen. De volgende vermelding staat immers met name op de affiche die aan de Jury werd voorgelegd: « Gleeden.com – le 1er site de rencontres extra-conjugales pensé par des femmes ».
De Jury heeft vastgesteld dat de dienst die wordt voorgesteld (website voor buitenechtelijke ontmoetingen) een duidelijk verband vertoont met overspel en er zich dus, in dat opzicht, toe leent om vragen op te roepen op ethisch of moreel vlak, zoals blijkt uit de inhoud van de talrijke klachten.
Desalniettemin wenst de Jury in herinnering te brengen dat het niet tot haar bevoegdheid behoort om zich uit te spreken over de aard, de kwaliteit of de relevantie van een product of van een dienst maar wel over de reclame die erover kan worden gemaakt.
Na onderzoek van de slogan van de reclame in kwestie (« Contrairement à l'antidépresseur, l'amant ne coûte rien à la sécu »), is de Jury van oordeel dat het moeilijk is om reclame te maken voor een dergelijke dienst (website voor buitenechtelijke ontmoetingen) zonder enige verwijzing – direct of indirect – naar overspel te maken.
Bijgevolg, daar waar de Jury zich niet kan uitspreken over de verwijzing naar overspel als zodanig, is zij evenwel van oordeel dat de manier waarop ernaar wordt verwezen in de slogan duidelijk figuurlijk van aard is.
Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren met betrekking tot deze reclame die geen wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen overtreedt, rekening houdend met de dienst waarvoor ze promotie maakt en waarvan wordt verondersteld dat deze wettelijk op de markt is gebracht, rekening houdend met de depenalisering van overspel.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70