Een affiche toont een blonde vrouw in zwarte lingerie in geknielde houding. Ze houdt haar hoofd ietwat schuin met een verleidende blik. Haar gesloten handen bevinden zich ter hoogte van haar slipje. Titel: “ATHENA”.
De adverteerder heeft het duidelijk verband met het product benadrukt, alsook het feit dat het ondergoed niet bijzonder diep is uitgesneden en de reclame niet gepaard gaat met een suggestieve tekst of slogan. Hij legde uit dat deze reclame verwijst naar sociaal aanvaarde criteria zoals verleiding en vrouwelijke elegantie en dat de foto ontdaan is van elke vulgariteit, seksuele connotatie en de vrouw zeker niet reduceert tot een seksobject en haar waardigheid geenszins aantast. Hij bevestigde dat zij , tijdens de eindejaarsperiode, een beeld oproept van een jonge ontspannen vrouw die zich goed en begeerlijk wil voelen door sobere, elegante lingerie van goede smaak te dragen.
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context en het feit dat er een verband bestaat met het product, heeft de Jury gemeend dat deze afbeelding geen onfatsoenlijke, obscene of seksistische elementen bevat, temeer daar de intieme delen van het lichaam bedekt zijn met lingerie. Zij was tevens van oordeel dat deze reclameboodschap voor lingerie de vrouw niet reduceert tot een seksobject en haar waardigheid niet aantast. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70