Een advertentie toont een hangbrug die een diep dal overbrugt. Op elke trede staat de naam van het dagblad. Titel : “Pour traverser les creux des marchés”, gevolgd door een tekst die het dagblad aanprijst en o.a. de volgende bewoordingen bevat « Et pourtant, sur une période de 5 à 8 ans, la Bourse est toujours gagnante. Et elle offre de meilleurs rendements que toutes les autres formes de placements. Pour gagner, il faut s'informer. Avec le journal l'Echo, vous traverserez plus facilement les creux du marché ».
De adverteerder deelde statistische gegevens mee die de argumenten van de klager tegenspreken inzake de evolutie van de beurskoersen en liet alzo gelden dat men qua rendement eveneens rekening moet houden met de dividenden. Hij benadrukte dat de tekst van de advertentie genuanceerd en evenwichtig is, de moeilijkheden van de financiële markten niet ontkend worden en net de noodzaak om zich te informeren wil onderstrepen. Hij merkte tevens op dat de term « beurs » een ruime betekenis heeft en andere beleggingsvormen dekt dan aandelen aangaande dewelke hij studies heeft overgemaakt om hun prestatievermogen op lange termijn aan te tonen.
Gelet op de door de adverteerder meegedeelde argumenten en op de ruime betekenis van het woord « beurs », heeft de Jury gemeend dat niettegenstaande enkele absolute termen, de tekst voor het overige genuanceerd is en wil aansporen tot het zoeken van informatie in moeilijke tijden, waarnaar de afbeelding van de advertentie verwijst.
Bijgevolg heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70