VO: “Op tijd voor het ontbijt.”
Vrouw: “Dag schatje.”
VO: “Op tijd aan de schoolpoort voor de kleinste.”
Jongen: “Dag papa.”
VO: “Op tijd niet te dicht in de buurt van de schoolpoort voor de oudste.”
Meisje: “Dag eh papa.”
VO: “Op tijd om eens te horen hoe het gaat.”
Man: “Ah, dag papa.”
VO: “Op tijd op het werk.”
Man: “Dag iedereen.”
VO: “Omdat het leven een sport is. Trakteer uzelf op de sportieve lijn van Audi. Tot 28 maart biedt Audi op Audi A4, A5 en A6 de xenon koplampen en de S-line uitvoering aan in het pack design tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Zo krijgt u tot 4150 euro klantenvoordeel. Meer info bij uw Audiverdeler of op audiconditions.be”
De adverteerder deelde mee dat het ging om de promotie van een optie die verkrijgbaar was op enkele modellen, maar niet gerelateerd was met een bepaalde motorisering. Het gaat hier resoluut niet om het promoten van sportieve wagens.
Het thema van de spot riep het jachtige leven op van een jong gezin – een realiteit waar vele middenklasse gezinnen zich in kunnen herkennen. Het associëren van dit jachtige leven met sportiviteit is een metafoor die toelaat om de aangeprezen uitvoering in beeld te brengen. Er wordt nooit gesproken over sportief rijgedrag. Het gebruik van de kinderstemmen dient om de doelgroep en hun jachtige leven op te roepen, niet om de verkoop van een sportwagen te promoten.
De Jury heeft vastgesteld dat de reclameboodschap kinderen gebruikt zonder echter een veiligheidsbevorderend gedrag aan te bevelen noch om veiligheidsbeschermende of comfortkenmerken van het voertuig kenbaar te maken. De Jury is derhalve van oordeel dat de spot strijdig is met artikel 10 van de Febiac-code.
De Jury is daarentegen van oordeel dat de spot niet aanspoort tot onverantwoord rijgedrag en geen inbreuk vormt op de bepalingen inzake sociale verantwoordelijkheid.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepaling, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame naar de toekomst toe te wijzigen of bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd dat de radiospot niet meer gebruikt zal worden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70