De post op het Instagramaccount ‘jelle_beeckman’ bevat beelden van de influencer in kwestie die een gerecht bereidt met producten van het vermelde bedrijf en de volgende tekst:
“Pasta gerookte zalm, appel, zure room en zalmeitjes. Klaar in 10 minuten, op in 2.
Gisteren iets gemaakt met de restjes van de @delhaizebelgium shoot. Want ik kader nog liever ingrediënten in en zet ze op mijn kast tot ze een soort schimmelschilderij worden dan dat ik iets in de vuilbak gooi.
Voor 2 personen:
1 doosje zalmeitjes
100 g gerookte zalm ( Schotland)
1 grote teen look
100 g zure room crème fraiche
220 g pasta naar keuze
1 el pastawater
2 groene appels
Recept:
Kook de pasta in gezouten water en doe terwijl de rest. Snijd de look fijn, snijd de appel in fijne blokjes en de zalm in reepjes. Bak de zalm kort aan samen met de look in een scheutje olie. Kruid met peper. Voeg een pollepel pastawater toe samen met 3 el zure room. Voeg net voor serveren de helft van de appel toe Giet de pasta bij de saus Voeg de zalmeitjes toe. Serveer en werk af met de overgebleven appel.
#food #recipe #recept #pasta #pastapasta
#koken #makkelijkerecepten #eten #lekkereten #foodreels #smakelijk”.
De klager voerde aan dat geen gebruik is gemaakt van de verplichte vermeldingen inzake influencerreclame.
De Jury heeft zowel de betrokken influencer als het betrokken bedrijf om een reactie verzocht.
De influencer wenste zich vooreerst te excuseren voor het vergeten van de aanduiding “reclame”. Dit overkomt hem zelden en hij communiceert altijd zeer duidelijk en draagt open communicatie zeer hoog in het vaandel op zijn kanaal. Bij deze post is hij het om een of andere reden, zonder kwade bedoelingen, vergeten toevoegen – enkel een moment van onoplettendheid. Het is vrij duidelijk dat dit een samenwerking is met het desbetreffende merk, buiten de vermelding reclame dan blijkbaar. Ondertussen heeft hij gedaan wat moest om dit reglementair te krijgen.
Het betrokken bedrijf deelde mee dat de influencer de post onmiddellijk op eigen initiatief aangepast heeft met de correcte vermelding van “reclame”, zonder dat hij dit heeft moeten aankaarten. Het bedrijf benadrukte dat de influencers steeds op de hoogte worden gesteld van de verplichte vermeldingen die elke post moet bevatten als ze naar hem verwijzen.
De Jury heeft er nota van genomen dat de klager verwees naar een post op het Instagramaccount van de betrokken influencer en aanvoerde dat geen gebruik is gemaakt van de verplichte vermeldingen inzake influencerreclame.
Zij heeft vastgesteld dat de post in kwestie de influencer toont die een gerecht bereidt met producten van het vermelde bedrijf met daarbij onder meer de volgende tekst: “Pasta gerookte zalm, appel, zure room en zalmeitjes. Klaar in 10 minuten, op in 2. Gisteren iets gemaakt met de restjes van de @delhaizebelgium shoot.”, gevolgd door de ingrediënten, het recept en een reeks hashtags.
Ingevolge het antwoord van de betrokken influencer, heeft de Jury er nota van genomen dat deze zich verontschuldigde voor deze vergetelheid en de geviseerde post onmiddellijk heeft aangepast door er aan het einde bij de andere hashtags de vermelding “#reclame” aan toe te voegen, wat werd bevestigd door het betrokken bedrijf, dat tevens aangaf dat de influencers steeds op de hoogte worden gesteld van de verplichte vermeldingen die elke post moet bevatten als ze naar hem verwijzen.
De Jury heeft dit dossier onderzocht in het kader van artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat als een advertentie verschijnt in een medium dat nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze zo moet worden voorgesteld dat ze makkelijk herkenbaar is als advertentie, en in het licht van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake influencer marketing.
Zij is van mening dat de betrokken post onvoldoende elementen bevatte opdat zijn commerciële aard gemakkelijk herkenbaar zou zijn voor de gemiddelde consument.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken commerciële communicatie niet duidelijk als zodanig herkenbaar was ten aanzien van andere communicaties aanwezig op het account van de influencer.
Wat vervolgens de na ontvangst van de klacht aan het einde van de post bij de andere hashtags toegevoegde vermelding “#reclame” betreft, verwijst de Jury bovendien naar punt 6 van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake influencer marketing met betrekking tot de vraag om deze vermelding meteen duidelijk in de post te vermelden, zodat het bij de eerste oogopslag voor consumenten meteen duidelijk is dat er een commerciële relatie is tussen de influencer en het merk.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder en de influencer derhalve verzocht om de betrokken commerciële communicatie verder aan te passen in die zin, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
De influencer heeft de betrokken post meteen verder aangepast overeenkomstig de Jurybeslissing.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70