De brief betreft een welkomstaanbod ‘Direct Cash’.
De adverteerder stelt zich vragen bij het belang van de klager, in de juridische betekenis van het woord, om klacht in te dienen in naam van zijn vriendin, gegeven dat de klager de reclame in kwestie niet ten persoonlijke titel ontvangen heeft.
Ten gronde, na lezing van de klacht, identificeert de adverteerder geen grief of grieven gericht tegen zijn reclame, en verkeert hij derhalve in de onmogelijkheid om een uitgebreider antwoord te geven. Hij ziet wel een betwisting van zijn activiteit en zelfs van zijn sector maar geen enkele betwisting van de reclame in kwestie.
De Jury heeft vooreerst de hoedanigheid van de klager onderzocht en heeft zijn klacht ontvankelijk verklaard.
De Jury heeft vervolgens vastgesteld dat de klacht voornamelijk betrekking heeft op de marketingtechniek en het door de adverteerder voorgestelde product.
De Jury heeft verduidelijkt dat haar bevoegdheid zich beperkt tot de inhoud van de reclame en heeft dus de reclame als dusdanig onderzocht.
De Jury heeft vastgesteld dat het voorgestelde krediet niet afgesloten kan worden zonder informatie die zou toelaten de financiële toestand van de consument na te gaan.
De Jury is van oordeel dat de reclame niet specifiek personen in financiële moeilijkheden viseert. Zij is eveneens van oordeel dat de reclame consumenten die het hoofd niet kunnen bieden aan hun schulden niet aanzet tot het opnemen van krediet.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70