Een reclamebrochure met zomeraanbiedingen vermeldt op de achterzijde in een kader “Een ecologisch initiatief” met daaronder een groene rechthoek waarin staat “Citroën Green Act”. Er wordt uitgelegd dat Citroën gratis uw wagen sloopt en een premie biedt van 20.000 Fr als een nieuwe Citroën wordt aangekocht.
De adverteerder heeft beslist de termen “Een ecologisch initiatief” te schrappen en het logo met een paar woordjes uitleg aan te vullen.
Daar het voorstel van gewijzigde tekst naar een recyclageproces verwijst, heeft de Jury uitleg en bewijsvoering gevraagd en de aanbeveling gedaan de reclame dienaangaande voldoende duidelijk te maken. Na onderzoek van de bewijsstukken en van de gewijzigde tekst die naar een recyclage van ten minste 82 % van de afgedankte wagens verwijst, heeft de Jury geen opmerking meer geformuleerd.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70