CINEART – 27/10/2010

Beschrijving van de reclame

Een affiche voor de film “The last Exorcism” toont een kruisbeeld met daarnaast de afbeelding van meisje die een duiveluitdrijving ondergaat . Ze bevindt zich in een achterover gebogen houding en draagt een wit bevlekt kleed.

Tekst:
Eli Roth & Strike Present
If you believe in God, you have to believe in the devil…
The last exorcism

Vermelding van de release datum, de website en de sponsors

Motivering van de klacht(en)

Waarom wordt dit soort afbeeldingen opgelegd? Als het al volwassenen choqueert, wat zal dan het impact zijn op adolescenten en op kleine kinderen? Dit soort films is bestemd voor een bepaald publiek en dat zou best zo blijven. Deze affiche dient dan ook niet getoond te worden op alle bussen van Brussel. De klager is ontzet over het gebrek aan gezond verstand van adverteerders die helaas niet verder kijken dan het geld dat het hen zal opbrengen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder preciseerde dat deze affiche geen kruisiging toont (het gaat om een kruisbeeld) en ook geen bloed laat zien ( omdat het beeld in zwart-wit is, kan men niet zeggen waar de vlekken op het kleed van het personage vandaan komen).
Bovendien is het afgebeelde personage absoluut niet verwond of vermoord op welke manier dan ook.
Ook in de film wordt er geen gebruik gemaakt van speciale effecten. De actrice die de hoofdrol vertolkt is een slangenmens en geeft blijk van veel lenigheid.

De tram- en busflanken zijn een perfect medium voor de bioscoop en worden sinds jaar en dag gebruikt om nieuwe films in de zalen te promoten.

De adverteerder is er oprecht van overtuigd dat er meer choquerende campagnes voor horrorfilms via dit netwerk werden getoond.

De adverteerder deelde mee dat hij al meer dan 30 jaar filmverdeler is en dat hij hoofdzakelijk films van hoge kwaliteit probeert te verdelen (vele Gouden Palmen, Oscars, Gouden Leeuwen, Gouden Beren, enz…). Soms verdeelt hij ook films van genres die een zeker publiek aanspreken (wat normaal gezien niet zijn voornaamste doelgroep is). Deze films zijn in de zalen dan verboden voor -16-jarigen.

Deze campagne had helemaal niet als doel om te choqueren maar wel om het uitkomen van deze film te promoten, die in zijn genre goed geslaagd is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze zwart-wit affiche een personnage toont naast een kruisbeeld, dit voor de promotie van de film ‘The last exorcism’.

Het beeld in kwestie betreft een beeld uit de film en onthult de aard van de film. De Jury is van mening dat dit beeld duidelijk fictief is. Zij is derhalve van mening dat deze reclame niet van aard is om het publiek te choqueren.

De Jury is tevens van oordeel dat deze reclame geen schade zal toebrengen aan kinderen op moreel of mentaal vlak.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: CINEART
Product/Dienst: The last exorcism
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  27/10/2010